Full version: Kryddsticklingar?
Ophelia
Var på trädgårdsmässan i Älvsjö och kunde inte låta bli att köpa ett "grundpaket" i kryddor. Köpte fransk dragon, salvia (krydd och ananas), två olika citrontimjan, rosmarin och en kompaktväxande oregano. Nu skulle jag gärna vilja lära mig hur man sticklingsförökar farnsk dragon, kryddsalvia och citrontimjan. Hittar inga frön till citrontimjan och har lärt mig att fransk dragon inte kan sås. Hur gör man för ett bra resultat? smile.gif
Fenja
Jag brukar ta toppsticklingar av fransk dragon, salvia och timjan. Jag har både rotat i vatten och i sandblandad jord och båda sätten fungerar lika bra skulle jag vilna säga. Om du vattenrotar gör det i ett mörkt kärl annars har skotten en tendens att vända stjälken uppåt.
Mvh
Fenja
pepparmynta
Även avläggare fungerar (Som man ofta gör med bärbuskar). Du väljer en kvist, lägger ner den mot jorden och sätter något över så att några centimetrar av den ligger dikt an mot jorden. Vattna och vänta! smile.gif
Du kommer att få en ny planta, som får draghjälp av moderplantan tills dess du separerar dem.
Ätlig trädgård
Har en liten fràga som passar här:

Har en salvia som har överlevt vintern och som nu ler mot solen och mànga nya blad är pà G.
Jag har klippt den lite grann, en tredjedel som jag har läst här pà odla.nu, men en del kvistar hade jag inte hjärta att klippa för där satt sà mànga fina blad kvar och nu har de blivit större och grönare när jag har börjat vattna sà smàtt. Kan jag klippa av dem och göra nya plantor av dem? Jag har nämligen sàtt fler salviafrön i samma kruka, den är stor, men de har inte kommit än, sà när jag sàg detta tänkte jag jag kunde prova att ta en stickling.
Hur gör man? blink.gif
Hur làngt ska man klippa?
Ska man klippa pà nàgot speciellt ställe pà stjälken?
Hur gör man sen? Sätta den i vatten och när den fàr rötter sà ska den ner i jorden???

Skulle vara kul att prova. Glad för svar! biggrin.gif

Mvh den ätliga
Christoffer
Är det någon annan som tycker att fransk dragon smakar och luktar identiskt med Tagetes lucida (Mexikansk dragon)???
Cilla
Ja, fransk dragon påminner om tagetes för mig också. Över huvud taget blir jag inte klok på dragonens doft och smak. Varje år undrar jag om jag gillar den eller inte, men ha den i blandningarna jag gör måste jag. Som enskild krydda använder jag den aldrig.
Fenja
Christoffer! Är mexikansk tagetes den där som blir två meter hög?
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon