Full version: Rosor vid havet
Arrisen
Hej! Jag har en dröm om att anlägga ett rosenland ute i min sommarstuga. Stugan ligger på en udde vid havet där det blåser rätt mycket, och här uppe i norr blir vintrarna kalla. De rosor jag provat har inte överlevt och det känns dumt att "testa" igen utan att ha gjort en del efterforskningar. Vilken typ av ros tror ni skulle klara av klimatet?

I landet växer det redan en ros som överlever år efter år. Ingen aning om vilken typ det är dock. smile.gif Så helt hopplöst kan det inte vara!
Ezereht
Vad menar du med norr? Du får nog ringa in zon eller närmsta större stad så man har en aning.
Arrisen
Oj, naturligtvis, så dumt av mig. Missade det av bara farten. Luleå. Zon 6. Men då det är alldeles vid havet är det rätt blåsigt och kargt.
oliv
I avvaktan på kunniga svar (det finns ju de som odlar rosor tom zon 7), har jag hittat denna intressanta artikel: enligt den är pimpinellrosen bra även vid kusten i norr. Och helst rotäkta rosor.

pimpinellrosor

gunsta
Kolla gärna denna länk http://www.blomqvistintaimisto.com/index.p...ses&lang=sv

Så här skriver plantskolan:"OBS! Zonangivelserna är finska. För att få motsvarande svenska växtzoner,
plussa på en eller två zoner till de finlänska. T.ex. zon 5 i Finland blir zon 6-7 i Sverige."

Lycka till smile.gif
Ezereht
Jag skulle gissa att rosor i rugosagruppen är dom som klarar sig bäst, möjigen Pimpinellrosor som någon ovan skrev.

Rugosagruppen har ju kommit med en del roliga nyheter på senare år, där jag vet Kajsa beställde några nya bl.a.

Här är en länk med en liten sammanställning över några rugosahybrider, firman är i USA men de flesta går nog att hitta lite här och där i sverige också.
Pickering Nursey for Roses

Wildfox ser lite spännande ut och Wild Edric från Austin verkar också fin. Dom finns inte i länken ovan men du kan googla. Polareis såg också fin ut.

Länk till tysk plantskola med katalog, ca. sidan 40 är rugosa.
Polareis Wild Fox etc Rugosa

Länk till hemsidan som har katalogen ovan:
Bioland Rosenschule Ruf

Sen är det gnaska bra att plantera andra buskar som vindskydd "framför" rosorna om man vill öka chansen dom ska klara sig, eller plank.
Arrisen
Tack för svaren! Jag ska sätta mig och kika i länkarna, fantastiskt bra tips!:)
kerstin z5-6
Rugosor samt alla korsningar med dessa, pimpinell och alla Albarosor bör gå bra .För att odla rosor vid havet i z6 på ett lyckosamt sätt bör du ha någon form av vindskydd mot norr.
Återförsäljare av bla Blomkvists rosor är tex bryggmans i piteå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon