Pius
Jag lider av vårlängtan och har börjat fundera på när egentligen penséerna börjar komma till affärerna?

Kommer ihåg att i fjol köpte jag tre stycken tidigt som sen frös men kom igen senare.

Men NÄR? Zon 1 är jag i.

Pius
Pius
Jag upptäckte det själv via min blogg.

I början på mars har jag planterat penséer, så bra, då är det inte så länge till.

Pius
gunsta
Jag såg blåa penséer här i Uppsala den 10 januari. Ovanligt tidigt tycker jag.
Alexander-VG-zon3
Vanliga violer brukar komma några veckor tidigare än penséer, dessa brukar jag köpa och sen plantera ihop med dom mer ''finare'' penséerna som kommer längre fram. Och dessa tål kyla utan problem. Just nu står det våriris och primula ute i krukor som klarat frosten bra.

CITAT (gunsta @ 08-02-2014, 14:38) *
Jag såg blåa penséer här i Uppsala den 10 januari. Ovanligt tidigt tycker jag.

Var det små blommor? så fall är det nog vanliga violer.
gunsta
Jag tror inte det var violer - jag pratade med damen i affären om att det var ovanligt tidigt - hon höll med. Dom var visserligen inte storblommiga, men vi pratade om penséer i affären.
Alexander-VG-zon3
Ja det var väldigt tidigt med penséer är väl fortfarande vinter då ? och vet inte men det kanske går ha inne också en tid på. Aldrig testat faktiskt.
Pius
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 08-02-2014, 15:16) *
Ja det var väldigt tidigt med penséer är väl fortfarande vinter då ? och vet inte men det kanske går ha inne också en tid på. Aldrig testat faktiskt.

Så kul med primula osv, ska ta och ta och testa att sätta i stor-krukan på verandan, den är lite skyddad.

Penséer inomhus har jag prövat (och glömt tills nu) de doftar fantastiskt gott men trivs inte så värst för de ranglar iväg men en tid klarar de sig inomhus.

Pius
theseraphim
För oss i butik kan vi köpa in redan runt nyår från tex Holland och de första svenska var färdiga för runt tre-fyra veckor sen att skeppas ut dock så avstår de flesta butikerna att ta in innan slutet av februari. Sen är det beroende på vädret, har man tex riktig vinter hela februari och in i mars så brukar man också vänta in mildare väder.
Bassam
Hej

Jag jobbade i butikerna, Svenskarna brukar fråga Mars, så säljer butikerna under den här tiden.

H.Bassam
Skruttensmamma
Blomsterlandet har nu, enligt reklamutskick. Jag bor också i zon 1.
gunsta
Förra helgen kostade penséerna 15 kr/st i Örebro.
theseraphim
Vi har haft sedan några veckor och idag har de anlänt i jöttemängd tillsammans bla Bellis osv. 8.90:- tar vi i dagsläget men det brukar ju sjunka en del längre fram. Mycket skoj som kommer nu bl.a. Julrosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon