Full version: Törnrosas kjortel
Monarda
Nu har Törnrosa kommit i jorden. Två olika leverantörer, Lord Nelson och Mr Fothergill's, alltid intressant att jämföra resultaten. Redan från början skiljer det en hel del i pris, LN kostade 40 kr för 8 frön och MF 28 kr för 15 frön. Dessutom skiljer sig såråden åt, LN förordar täckning av enbart vermiculite medan MF rekommenderar 1,5 cm ner i jorden. g.gif Min egen erfarenhet säger vermiculite. Hur brukar ni göra?
Helen i Piteå Zon 5
Har i alla fall upptäckt att egna frön gror absolut böst och att det är för få frön i köpta påsar mot priset yes.gif
Jag täcker endast med lite vermikult över bara för att fukten ska behållas bättre på jordytan så att fröna inte torkar ut.
Så här gör jag
http://helenstrdgrd.blogspot.se/2013/02/to...hodochiton.html
Monarda
Det var ju verkligen lysande resultat, Helen. Jag missade tyvärr att ta frön från mina egna kjortlar i höstas, det lönar sig ju verkligen.
Klint
Jag har köpt på en auktion på fb. De kom också i jorden idag (en del det var många)mina ligger bara uppepå jorden lite nertryckta.
lassej
Jag har massor av egentagna frön, dom gror jättebra, mycket bättre än köpta. Fröna är ljusgroende och så täcker jag med vermeculit, det har fungerat i många år. Du får köpa frön billigt av mig.
Anna-Karin Lundberg
Wow, Helen, vad fint! Imponerande bilder och blogg, också!

Jag har fått tips om Törnrosas kjortel här på Odla och vill testa den, har aldrig haft tidigare. Lassej, jag köper gärna frön av dig. Vill du skicka ett PM eller skriva på min vanliga mailadress (kennel@balder-balder.se ) så blir jag glad.
Helen i Piteå Zon 5
[quote name='Anna-Karin Lundberg' date='20-02-2014, 07:47' post='1682308']
Wow, Helen, vad fint! Imponerande bilder och blogg, också!

Tack Anna-Karin! Vad roligt att du tycker om det du ser och läser på bloggen.
Det glädjer mig enormt wub.gif
Lycka till med frösådden av Törnrosas kjortel.
theseraphim
Är väl lite lat;) brukar köpa plantor från Holland istället:)
Ewa L
Älskar också din sida Helen!!

Jag sådde köpta frön (Impecta) förra året med gott resultat. Sådde bara halva påsen och fick ändå tre amplar med 3 plantor i varje.

Men; jag trodde att de kunde övervintras. confused.gif
Jag har haft dem tillsammans med pellisarna i en specialinredd del av garaget. Några plusgrader bara med frostvakt. Bra fönster. Lite vatten...

Men de kommer alltså inte att överleva?? Dvs bli gröna igen??
Helen i Piteå Zon 5
Brukar övervintra Törnrosas kjortel svalt och under växtbelysning vintertid. Man kan även övervintra krukan på fönsterbrädan, rumstemperatur som en 'vanlig' krukväxt. Tror säkert ditt sätt går lika bra och att den överlever yes.gif
hattstugan

Har en Törnrosa i köksfönstret (ljust och svalt) som än så länge lever! Frösådde förra året!
Ewa L
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 23-02-2014, 00:07) *
Brukar övervintra Törnrosas kjortel svalt och under växtbelysning vintertid. Man kan även övervintra krukan på fönsterbrädan, rumstemperatur som en 'vanlig' krukväxt. Tror säkert ditt sätt går lika bra och att den överlever yes.gif

Den har bara fått några skvättar typ 1 matsked vid ett par tillfällen i vinter. Har bara drygt 5°C där ute men fönster. Än så länge ser den alltså väldigt vissen ut. Men det gör ju även pellisarna och fuchsiorna!

Skall rapportera senare om det funkar eller inte att göra som jag gjort.
Klint
Mina kjortlar har varit uppe ett tag nu men bara 2 blad, ska jag ställa dem svalare, under belysning redan.
Helen läser också på din blogg, den är så bra!
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Klint @ 24-02-2014, 10:34) *
Mina kjortlar har varit uppe ett tag nu men bara 2 blad, ska jag ställa dem svalare, under belysning redan.
Helen läser också på din blogg, den är så bra!

Ställer inte plantorna svalare förrän dom är omskolade klart. Dom står fortfarande under växtbelysning i rumstemperatur och jag ser att nu börjar en del få sina fösta karaktärsblad.

Roligt att du tycker om bloggen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon