Caspary
Vi bor i en liten lägenhet. För att utnyttja alla möjliga ljusytor för kryddväxtodling etc borde vi kunna utnyttja fönstren bättre.
Har någon av er gjort det? Hur har ni gjort isåfall? Berätta gärna under denna rubrik.

Med vänliga hälsningar.

Wilhelm & Sofi
MimE
I vårt kök har vi satt upp en extra fönsterbräda ca 25 cm ovanför den andra.
Tack vare att blommor och pynt nu hamnar i två våningar så fungerar det även som insynsskydd hos oss.

/Mimmi
Caspary
Det låter som en bra idé. Jag undrar hur ni har fått upp den andra fönsterbrädan?
MimE
CITAT (Caspary @ 12-04-2004, 15:42)
Jag undrar hur ni har fått upp den andra fönsterbrädan?

Vi har en gammal träkåk så i med en spik så sitter det. laugh.gif

Allvarligt talat...
Fönsterbrädan är ca 20 cm längre än fönstret. Vi satte upp den med vanliga fönsterbrädekonsoler (puh) i fönsterfodret.
Eftersom vi har långa gardiner så döljs konsolerna men om de kommer att synas så finns det även konsoler som är vackra.

Ett varningens ord dock:
Är fönstret brett så finns risken att brädan kommer att hänga i mitten. Antingen får man stadga mitten på något sätt, ha fjäderlätta saker på "övervåningen" eller välja ett material till brädan som är stabilt nog.

/Mimmi
Caspary
Ja, något hårt material måste nog skivan vara av... vi bor i hyresrätt, så jag vill gärna inte göra för mycket åverkan...
MimE
Såg mig just omkring i rummet och kom att tänka på att IKEAs vägghylla Robin borde kunna vara ett fönsteralternativ.

Visserligen är mitten täckt men man borde kunna såga upp ett "fönster" eller ersätta med någon form av stag.

/Mimmi
nilla
Jag har ett hyllplan på vanliga konsoller inåt rummet. Det har jag uppe året om, det ligger löst så det är bara att lyfta av när fönstret ska tvättas.

Under det har jag årets uppfinning "Den hängande trädgården" tongue.gif
enkelt hopsytt av byggplast - för att få plats med nååågra sådder till ... en till är på gång när det är dags för tomaterna att skolas om. har funkat bra än så länge för sllt som vill ha det varmt och fuktigt.

pa kalmar
Jag har gjort så här ungefär:
Om man utgår från bilden ovan kan man se att man har fönstret infällt en bit. Jag har fönstret infällt ca 18 cm. 1 st1 8 cm bred limträskiva inhandlades, delades i 3 delar, 2 som är ca 40 cm höga och 1 som är lika bred som fönstret. De 2 kortare delarna ställs längst ut mot sidorna och den långa läggs ovanpå. Står säkert av sig själv och lite tyngd ovanpå i form av krukor med mera. Har haft så i ett par fönster nu några år och ingen gång har det ramlat. Detta trots småbarn. Dock vet jag inte om jag skulle göra så med en liten kattunge i huset.
Caspary
CITAT (pa kalmar @ 12-04-2004, 20:30)
[...] 8 cm bred limträskiva inhandlades, delades i 3 delar, 2 som är ca 40 cm höga och 1 som är lika bred som fönstret. De 2 kortare delarna ställs längst ut mot sidorna och den långa läggs ovanpå. [...]

Jag har haft ungefär samma tanke som du. Om du har lust får du gärna svara på några frågor...
Hur tjock är limträskivan? Finns det olika sorters limträ? Hur brett är fönstret?
Cilla
Jag har en enkel variant hos mig: Vanliga smala plank som hänger i snören fastspikade i väggen ovanför fönstret. För närvarande har jag tre plankvåningar i fönstren. naturlitgvis kan man knappt se ut - men så är det varje år. Det är plantorna som får njuta av utsikten.

Dessa tas ned senare på sommaren i takt med att småplantorna kommer ut, men spikarna får sitta kvar så att det blir lätt att ta in och hänga nya plank nästa vår.

Med rejäla spik/krokar i väggen ovan fönstret kan man en 3-metersplanka fäst i 3 eller 4 snören i flera våningar nedåt. Snörena är endast insnörade med en loop i ändarna och mitten av plankorna.
gammelnalle
Hej !
Bara ett tips om ni är LITE händiga och vill ha en hylla som inte hänger NED på mitten:

Köp tunna lister tex 20*8mm och ställ dem på HÖGKANT. Gör gärna ett mellanrum mellan dem på ca 1 cm....
Den kommer garanterat INTE att böja sig, blir betydligt lättare än en kompakt skiva eller massivt trä. Ev. "spillvatten" blir inte kvar... värmen kan stiga upp genom hyllan = jämnare värme...

Martin Timells jämlike!!!

(inte riktigt men övning ger spetor i fingrarna...eller hur det nu var?)
Ewa L
Jag har låtit glasmästaren göra hyllplan till samtliga mina fönster. Har gjort små "konsoler" eller snarare "hyllplan" under dem av vanlig list.

På det viset har jag fördubblat mina fönster.
pa kalmar
CITAT (Caspary @ 12-04-2004, 21:07)
CITAT (pa kalmar @ 12-04-2004, 20:30)
[...] 8 cm bred limträskiva inhandlades, delades i 3 delar, 2 som är ca 40 cm höga och 1 som är lika bred som fönstret. De 2 kortare delarna ställs längst ut mot sidorna och den långa läggs ovanpå. [...]

Jag har haft ungefär samma tanke som du. Om du har lust får du gärna svara på några frågor...
Hur tjock är limträskivan? Finns det olika sorters limträ? Hur brett är fönstret?

Limträskivan är 18 mm tjock vill jag minnas. Fönstret är ca 100 cm brett. Limträ är väl för det allra mesta gjort av furu.
Ingela_67
Hej,
I förra säsongens "sommartorp" finns en beskrivning på hur man bygger en pelargonhylla i fönstret..men den kan ju lika väl användas till andra växter.
Gå in på :www.svt.se/sommartorpet/
Och sök sedan på " pelargonhylla".

MVH Ingela. rolleyes.gif
Tirre
Jag är på väg att sätta upp glashyllor i ett köksfönster över diskbänken. Både väggen runtom och själva fönsternischen är klädd med kakel, så för att göra så lite skada som möjligt har jag köpt en typ av små pluggar att sätta i fogarna och sedan vila hyllorna på.

Pluggarna är typ såna som följer med en IKEA-bokhylla - som man sticker i de förborrade hålen och sedan lägger hyllplanen på.

Tänkte täta med silikon när de väl sitter på plats.

Kommer ev. behöva stödja med en konsol från fönstrets mittstolpe under hyllans mitt, så att den inte knäcks.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon