kerstin z5-6
[attachment=80260:ascleipiadea.jpg]
Gentiana ascleipiadea

[attachment=80259:1998_p17812.jpg]
Lewisia cotyleydon

[attachment=80257:1998_p8865.jpg]

Crambe cordifolia i förgrund , vit blom stora blad

[attachment=80258:1998_p15510.jpg]
Baptisia australis

[attachment=80256:1998_p30197.jpg]
Lindelofia anchusoides

Ett litet urval av perenner som inte finns i alla plantskolor och som inte är för knepiga att så själv.
Ni får gärna fylla på tråden
gunsta
Fina bilder Kerstin - en fråga ang baptisia - Jo hur täcker du den vintertid? - är den frostkänslig/barfrost. Har en färgväppling/baptisia som inhandlades förra året inspirerad av dig - den har jag täckt 'lite grann' med granris - men vintern är mild hitintills och snöfattig. Antar att du har snön att tacka mycket för, men behövs det extra s a s?
kerstin z5-6
Den klarar kalla vintrar även med lite snö -tror inte du behöver täcka den .
kerstin z5-6
[attachment=80264:1998_p30198.jpg]
meconopsis blue fertile group

[attachment=80263:1998_p15713.jpg]
limonium perenn risp -finns i rosa vi blå i olika höjder

[attachment=80262:1998_p4539.jpg]

Aconitum hemslyanum slingerstormhatt

[attachment=80261:1998_p15715.jpg]

zigadenus elegans grönlilja'

Alexander-VG-zon3
Lindelofia anchusoides är fin,, skulle passa bra här,, läge ? antar lätt att så ? sprider den sig som Myosotis för då kanske jag inte vågar.

Fina bilder tummenupp.gif
kerstin z5-6
Nej denna är en rätt stor växt , smala långa blad lite som en lägre oxtunga.. den sprider sig i sidled o blir större på plats.Sett tre frösådda i närheten på 10 år.
Alexander-VG-zon3
Det låter bra funderar att fylla ut som kantväxt mellan nepeta och stäppsalvia, kanske mäter sig höjdmässigt också ?. Gillar oxtunga också men sprider sig bra på lotten, finns naturligt.
kerstin z5-6
blir 35-45 cm hög tål både sol och halvskugga. Blir bred med åren .
kerstin z5-6
Tack för frågor och kommentarer Alexander och Gunsta! det var trevligt att någon kommenterade.

Alexander-VG-zon3
Tack själv för dina fina bilder och tips om nya bekantskaper kompiskram.gif fick du inte nepeta frön ? blev det nåt ? mina klarade inte vintern förra men ska försöka fixa en ny hos borealis skickade och fråga om han hade kvar och han skulle hålla i åtanke (har förövrigt köpt en massa kobrakallor där nu massa roliga).

Kan inte bidrar med så mycket själv, sår nästan aldrig perenner (är för dålig), men codonopsis blev en fin planta som jag sen gav bort när jag var inne på medelhav, men nu med Asien tema ska jag nog köpa nya frön. tummenupp.gif
kerstin z5-6
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 11-02-2014, 01:01) *
Tack själv för dina fina bilder och tips om nya bekantskaper kompiskram.gif fick du inte nepeta frön ? blev det nåt ? mina klarade inte vintern förra men ska försöka fixa en ny hos borealis skickade och fråga om han hade kvar och han skulle hålla i åtanke (har förövrigt köpt en massa kobrakallor där nu massa roliga).

Kan inte bidrar med så mycket själv, sår nästan aldrig perenner (är för dålig), men codonopsis blev en fin planta som jag sen gav bort när jag var inne på medelhav, men nu med Asien tema ska jag nog köpa nya frön. tummenupp.gif

JO tack den var jättefin! tror dock att den bor för kallt här.Kobrakallor gillar jag men har bara fått amurensis att överleva
strandskatan
Pipört, Centrantus ruber, är mycket lätt att så och blommar första året, likaså syrenbuddleja, Buddleja davidii, den växer upp otroligt fort och har här tom blommat första året.
kerstin z5-6
[attachment=80296:green_twist.jpg]

Delphinium Green Twist

[attachment=80293:flor.jpg]

Primula florindae

[attachment=80294:mand_2.jpg]

Clematis mandshurica
[attachment=80295:mand_1.jpg]

Alla lätta att så.

Ewa L
Kerstin!
Fick för många år sedan Lindelofia-frön av dig. De tog sig och blev så fina. Underbar blå färg. thanks.gif

När jag flyttade 25 mil västerut för snart fyra år sedan hade jag 82 krukor med perenner med mig som jag grävt upp och delat hösten innan. Grävde upp och satte ner krukorna i 4 pallkragar. I några av krukorna var upp till 4 växter iom att jag alltid har tätt och med många marktäckare.
Men Lindelofian fanns inte bland dem som klarade behandlingen. -cry-.gif

En del av krukorna fick nämligen stå på vänt på nya tomten medans jag gjorde lite nya rabatter. Har du möjligen ett tips om var de går att få tag på? Har nämligen sökt. Eller har du frön över?? kram2.gif
kerstin z5-6
CITAT (Ewa L @ 22-02-2014, 22:26) *
Kerstin!
Fick för många år sedan Lindelofia-frön av dig. De tog sig och blev så fina. Underbar blå färg. thanks.gif

När jag flyttade 25 mil västerut för snart fyra år sedan hade jag 82 krukor med perenner med mig som jag grävt upp och delat hösten innan. Grävde upp och satte ner krukorna i 4 pallkragar. I några av krukorna var upp till 4 växter iom att jag alltid har tätt och med många marktäckare.
Men Lindelofian fanns inte bland dem som klarade behandlingen. -cry-.gif

En del av krukorna fick nämligen stå på vänt på nya tomten medans jag gjorde lite nya rabatter. Har du möjligen ett tips om var de går att få tag på? Har nämligen sökt. Eller har du frön över?? kram2.gif

Då skickar jag nya frö till dej i höst bara du påminner mej smile.gif Kort minne och de måste passas noga då de är opålitliga med att släppa frö
Påminn i juli !
Roligt att du tyckte om dem:)
Ewa L
Tack snälla Kerstin!
Har skrivit in i min kalender: Påminna Kerstin + skicka frankerat kuvert!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon