Full version: Gammal småjord
lestranger
Hej!

Nu har jag satt igång med frösådder och har en påse småjord kvar från förra året. Men jag har läst att småjord ska vara färsk. Hur snabbt blir den gammal? Vad är det som händer med jorden om den blir för gammal?
Piccante
Har nog ingen större betydelse för såjord egentligen.
Bassam
Hej

Gamla jord blir torr ibland och saknar luft,, så dog många av organismer som finns i gamla jorden, du vet att de är viktiga för jord.

Obs
Du kan använda de om du blandad de med kompost eller färska jord.

H.Bassam
theseraphim
Såjord bör i princip vara den av alla köpjordar som är minst känslig för lagring då den tex är den med minst näring osv. Se till att jordsäckar inte ligger där regn kommer åt och om man öppnar dem så slut dem ordentligt när du stänger så håller den väldigt länge. Inte så mycket som kan hända egentligen med den mesta påsjord förutom att näring kan minska.
kerstin z5-6
Så¨jord ska inte ha näring alls men problemet med öppna påsar o gammal såjord är infestation av sorgmyggelarver.
rikke
Fukta jorden och "sterilisera" den i ugnen. Jag brukar köra på 150 grader och i nån timme. Eller i mindre burkar i mikron ett par minuter. Då tar du död på eventuella sorgmyggelarver.
theseraphim
Sorgmyggor dras till blöt/fuktig jord så se till att den är torr så är det ingen fara.
Bassam
Hej
om "sterilisera" den i ugnen, det blir risken för många näring förlorar o många viktiga organismer dör.

H.Bassam
Scout
Som sagts, tanken med såjord är ju inte att den ska vara näringsrik. Huvudsyftet är att erbjuda fröna ett substrat att gro i som är lagom luftigt och lagom fuktigt och lagom väldränerat. När näringen i fröet tagit slut är det ändå dags att plantera om. Själv brukar jag sällan använda såjord, utan sätter oftast fröna direkt i vanlig plantjord, brukar också gå bra.

Det som kan hända med näringsrik jord som stått länge är att kvävet avgår till luften, det finns en reaktionskedja med nitrit, nitrat, lustgas, amoniak, kvävgas som beror på redoxpotential och biologisk aktivitet. Flera av dessa kväveförengar är i gasfas och försvinner därför. Det är vattenlöst nitrat som växterna kan ta upp. Övriga näringsämnen är mycket mer stabila än kvävet.

Att bli av med eventuella sorgmygglarver från såjord är mycket viktigare än att behålla eventuell kväve. Sterilisering är inte dumt. T.ex. sorgmygglarver kan effektivt omintetgöra hela sådder. Sjukt ovärda djur... nog mina mest hatade ohyra, näst efter spinnkvalster.
jaj-51
Din gamla såjord fungerar säkerligen alldeles utmärkt.
Själv struntar jag fullständigt i att köpa alla dessa dyra specialjordar som affärerna försöker prångla på oss.

Förra året testade TV programmet Plus jordar.
Experterna lät fröerna gro och växa i samma jord.

Testresultatet .... Billigaste jordarna var bäst och de dyra jordarna hamnade i botten!

hs04290
Hej!
Viktigt hålla såjordspåsen stängd (undvika sorgmyggorna).
Man kan sterilisera i mikron också (mindre energikrävande)

Det här kanske får experterna att skrika, men jag brukar faktiskt återanvända endel såjord.... uppblandad med grus, perlit, småleca etc, och just steriliserad i mikro. Fungerar utmärkt.

Helena
kerstin z5-6
Kastar all gammal såjord efter säsongen och skulle inte komma på tanken att återanvända-ännu större sorgmyggerisk , mögel mm-till detta är de frö jag köper alltför dyra.
Solstormig
När jag har jord som jag inte vill använda så åker den ut i komposten. Då kommer den ju till användning ändå vid något senare tillfälle. Eftersom komposten lätt blir lite för blöt så passar det bra med gammal torr jord i den.
lestranger
Tack för alla svar! Det visade sig att såjorden jag har fungerar bra, men jag ska vara noga med hur jag förvarar den om det blir något kvar - det blir det antagligen inte
Bassam
Hej
I alla fall när frö gro, de använder ägna näring som finns inom dem, när de får lite vatten börjar de gro, så det är inte stor skilnader om du anväder gamla jord eller färska.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon