Gossen Ruda
10-02-2014, 13:48
Jag har lite funderingar angående min magnolia. Som synes av bilderna nedan gnider två av stammarna mot varandra, på två ställen dessutom. Risken är att det blir bestående men av detta som exempelvis barkskador. Vad göra? Jag har ingen lust att kapa av någon av stammarna men funderar på att dra isär dem. Skulle det funka om jag drar den grövsta åt höger? Växer den rätt sen? Trots sin ungdom, knappt tonåring, är den jäkligt stryv.

Huggorm
10-02-2014, 17:20
Man kan dra isär och sätta i spänn och sedan på hösten borde de ha stabiliserat sig
theseraphim
10-02-2014, 17:30
Bara att dra isär(försiktigt!), binda fast med tex juteband och låta tiden lösa problemet.
Gossen Ruda
10-02-2014, 17:36
Ok, tack. Anade att det skulle fungera men ville kolla först. Jag är rädd om mitt träd.
Hej
det ser ut mycket skada så tycker jag att det är svårt att behåller den .
Obs
min förslag att ta bort den.
H.Bassam
Jan af Lisö
11-02-2014, 10:57
Intressant fall, det kanske finns ett annat alternativ som är precis tvärtom, att sätta fast dessa så att stammarna som nu skaver mot varandra ligger an mot varandra men stilla, så kommer de till slut att växa ihop (jämför ympning) or problemmet borde vara ur världen ?
Stammarna blir ju tjockare och tjockare med tiden så de kommer till slut att ligga an mot varandra igen om du drar isär dem nu.
Men mitt förslag förutsätter nog att de inte röd sig för mycket t.ex pga av vindar.
Gossen Ruda
11-02-2014, 12:01
Jo de rör sig mot varandra har jag sett. Risken är att de växer ihop senare även om jag drar isär dem, fast det dröjer flera år.
Jag skulle försöka ympa ihop stammarna. Googla Approach graft så får du massor av beskrivningar.
Jan af Lisö
11-02-2014, 15:32
Intressant, om de rör sig mot varandra så kommer de att skava bort varandras bark så att de så småning om ligger an kambium mot kambium. Då borde de kunna "ympa sig" mot varandra.
Kolla på magnoliaforum på Yahoo vad riktiga experter tycker, vi är ju riktiga amatörer i sammanhanget.
Hej
Om det finns inte barkskador. du kan göra vad som helst, men med barkskador har du inte chansen.
Obs
Jag vill säga till dig sanningen
H.Bassam
Huggorm
11-02-2014, 20:48
Det som brukar hända när de stammar ligger mot varandra är att det skaver hål på barken och kan bli röta. Det brukar röra sig för mycket i vinden för att kunna växa ihop, men ibland händer det. Fixerar man det så kanske man kan hjälpa det på vägen.
Gossen Ruda
11-02-2014, 21:41
Nja, nu vill jag inte ha sammanväxta stammar.

Framför allt är det så att busken/trädet växt lite snett så kan jag böja tillbaka en stam blir helheten bättre. Funderar bara på vad jag kan använda för att fördela trycket.
Gossen Ruda
12-02-2014, 19:24
Nu har jag spänt upp ett rep och dragit isär stammarna. Jag är lite osäker på om barken var avskavd på ett ställe, hoppas det blir övervallat i så fall.
Gossen Ruda
14-02-2014, 15:57
Jag flyttade fästet lite nedåt för att få annorlunda drag och noterade att när jag släppt på repet gick inte stammen tillbaka lika mycket. Det skall nog gå bra det här. Sen skall jag böja den vänstra stammen in mot mitten för att ersätta den jag drar åt höger. Plus lite beskärning av korsande grenar.
Gossen Ruda
19-02-2014, 20:42
Jag kapade en gren och fick ett nytt litet problem. Jag funderar på att ta in den och försöka få knopparna att slå ut. Nu eller senare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.