Full version: Katastrofområde!
liljan
Hoppas på hjälp då jag är en riktig novis i trädgårds sammanhang.

Har problem med gräsmattan på norrsidan av huset. Ytan det gäller är ca 3m mellan hus och slipersvägg samt ca 25m lång. taskigt med sol för övrigt...

Mattan är ett katasrofområde. bara lera, mossa & en massa ojämnheter. Kan jag jämna ut med sand för att göra ytan mindre blöt och gropig och sen så nytt gräs på det?
Behövs det gödslas? i så fall med vad? hört att kalk är bra mot mossan. är
villig att pröva vad som helst, miljövänligt eller ej.

Snälla hjälp mig!!!
MimE
Kan du tänka dig något annat än gräsmatta?

T.ex. något vackert grus, stenar, några buskar...
Lite japansk-influerat med andra ord.

/Mimmi
kerstin z5-6
Håller med -är det mossinvasion brukar gräsmatta vara svårt , medan ett grusparti kan bli hur snyggt som helst i skuggigt läge smile.gif
MariaS
CITAT (liljan @ 12-04-2004, 15:57)
Hoppas på hjälp då jag är en riktig novis i trädgårds sammanhang.

Har problem med gräsmattan på norrsidan av huset. Ytan det gäller är ca 3m mellan hus och slipersvägg samt ca 25m lång. taskigt med sol för övrigt...

Mattan är ett katasrofområde. bara lera, mossa & en massa ojämnheter. Kan jag jämna ut med sand för att göra ytan mindre blöt och gropig och sen så nytt gräs på det?
Behövs det gödslas? i så fall med vad? hört att kalk är bra mot mossan. är
villig att pröva vad som helst, miljövänligt eller ej.

Snälla hjälp mig!!!

Hej
Vilken Zon bor du i?
Om du lägger ut dräneringsgrus, som inget utom kaktusar trivs i, kan det faktiskt bli ett ganska mysigt område.
Tyvärr kan det bli problem med kaktusarna över zon 3, men då går det ju alltid att tillsätta lite mager jord i gruset och odla suckulenter istället.
Ex: taklök, fetblad, Edelweis....
kerstin z5-6
Det går utmärkt att odla de flesta alpiner och låga stenpartiväxter i rent naturgrus utan en gnutta jord.Man kan behöva tillföra näring på våren /benmjöl ,algomin
Problemet är då hellre det skuggiga läget som varken kaktus eller suckulenter gillar så bra . sleep.gif
Kan du tänka dig några mindre torvpartier för Rhododenron , azalea, Bergvallmo? Grus emellan o kanske lite skuggtåligt som olika campanula i gruset ??
Nina H
Om du nu vill ha gräsmatta där, så på med mycket sand, det biter mot mossa också. Liksom gödsel. Jag gillar hönsgödsel, men det finns speciella toppdressingar för gräsmattan.
Nutten
Gräsmatta i helskuggigt läge brukar sällan fungera bra. De gräsblandningar vi har behöver gott om sol, näring och väldränerad/sandig jord för att bilda en vackert grön matta.

Ett annat alternativ är att utnyttja skuggälskande perenna marktäckare, det finns gott om sådana!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon