Skruttensmamma
Jag har köpt frön för att så citrongräs, men det framgår inte hur djupt man ska så dem eller om man ska så flera i en kruka eller så ett och ett... Någon som vet?

Det står på Runåbergs fröers hemsida att man kan så i februari-mars. Tror ni jag vågar så i Skåne nu?
Thomas67
CITAT (Skruttensmamma @ 11-02-2014, 18:11) *
Jag har köpt frön för att så citrongräs, men det framgår inte hur djupt man ska så dem eller om man ska så flera i en kruka eller så ett och ett... Någon som vet?

Det står på Runåbergs fröers hemsida att man kan så i februari-mars. Tror ni jag vågar så i Skåne nu?

Citrongräs

Odling och skörd
Sås inomhus i krukor med 2/3 näringsberikad planteringsjord i botten och 1/3 såjord överst. Så 7-10 frö per kruka. Håll sådden vid 18-24 grader tills groning skett. Odlas utomhus under sommaren och övervintras inomhus vid ca 10-15 grader. Skördas senast när stjälkbasen börjar svälla. Radavstånd: 50 cm, Plantavstånd: 50 cm
Skruttensmamma
Tack! Jag hade inte ro att vänta på svar, så jag sådde i såjord tidigare idag, men nu ska jag kolla om de står tillräckligt varmt :-)
kerstin z5-6
Ljust är nog viktigare än varmt .. när de väl grott, då är även den lägre tempen att föredra
Bassam
Hej
det kan göra:
1 så frö fuktiga.
2 täcka frö på jord på samma frö Storlek om en frö 1mmm,, täcka den på jord 1mmm.
3 täck på plast påsar som har hål för att behåller frö fuktiga o varm.
4 lägga krukor i varm plats för att frö behöver fukt o varm för att gro och lämna inte jord torka eller blöt.
5 efter 2 veckor kommer plantor ta bort plast påsar, o lägga krukor i soliga platser. eller på platser med hjälp av extra ljus.

OBS:

Efter:
1 försöka behålla jord fuktigt.
2 plats måste har minst 8timmar sol, men inne med extra hjälp ljus 12 timmar.
3 näring: kompost eller naturligt gödsel i jorden omkring träd krona.

H:Bassam
Skruttensmamma
Nåt rätt har jag tydligen gjort :-) För fröna som skulle ta 20-35 dagar på sig att gro kom upp efter en vecka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon