Full version: Frösådda Clematis
Scala_Caeli
Är en riktig Clematisnörd wink.gif
Är absolut inte alls erfaren, men har under några år nu sugit åt mig all info jag bara kan om dessa underbara växter, har i dagsläget faktiskt bara tre inköpta (President, Hagley Hybrid & Yukiokoshi)

Fick frön från en okänd lila storblommande Clematis för några år sedan, den växer så det knakar & fick fantastiskt vackra mörkt cerisa och stora blommor, lyckad frösådd således smile.gif

Nu till min fråga, eftersom man inte vet vad man får för avkomma från hybridfrön, så undrar jag, kan alla frön från samma Clematis bli olika?

Har sått massor av frön nu från min Hagley Hybrid och är oerhört nyfiken på vad som kommer visa sig.

Bilden är på min frösådda Clematis smile.gif[attachment=80285:556368_1...213518_n.jpg]
Finn Klematis
Hej!

Jag vill gratulera till två saker.

1. Att Du fick Dina frön att gro.
2. Att det blev så vackra blommor.

Nu börjar lektionen.

Om både moderplanta och pollenplanta är rena arter
och samma art blir avkomman likadan.
Är moderplanta eller pollenplanta hybrider blir av-
komman inte samma som men lik någon av dom.
Är moderplanta och pollenplanta hybrider blir varija-
tionen på avkomman större.

Frön från klippgrupp 1 som blommar på våren hinner
mogna i vårt klimat och gror på någon månad.

Frön från klippgrupp 2, tidiga blommor på våren,
hinner att mogna.

Frön från klippgrupp 3 blommar på årsved i Juli
hinner inte alltid att mogna i vårt klimat.

OBS: Frön från storblommiga hybrider kan ligga i
marken 3-4 år innan dom gror.

Lycka till.
Finn
Scala_Caeli
Tusen tack för svaret smile.gif

Ja, jag är oerhört glad att de fröerna jag sådde då tog sig, ren nybörjartur skulle jag gissa på, jag fick fröerna på hösten & satte bara ner dom i rabatten mellan min President & min Hagley Hybrid & på våren kikade där upp små slingor, sommaren efter blommade den första gången med två blommor & förra sommaren blommade den med massor av blommor.

Har ju efter det försökt göra samma sak igen, utan resultat alls wink.gif

Men, nu tog jag tag i det igen & har satt fröer från fler Clematis förutom min Hagley Hybrid (Clematis Alpina "White Columbine", Clematis Potaninii, Clematis stans & Korean Beauty)

Jag har garderat mig ordentligt så en del står ute, en del står i kylen & de fröer som varit ute hela vintern står på en fönsterkarm, så nu håller jag bara tummarna.
kerstin z5-6
Fixar du ett lysrör till dem -de frö som står inne växer de ännu bättre .) ett vanligt gammeldags med kallvita rör duger bra
Scala_Caeli
Döm om min förvåning!!

Köpte för några år sedan en skamfilad Piilu på City Gross för en spottstyver,
Den trivdes aldrig riktigt där jag planterade den, förra året kom bara två små ynka rankor upp, som inte heller växte något.
I höstas så flyttade vi & jag grävde ändå upp den lilla stackaren & tog med, sedan glömdes den bort totalt, jag hittade den i en kartong ute på trappen, fullt med mögliga rötter, men tänkte ändå, äsch, jag testar wink.gif

Klippte bort allt mögligt & spolade av dom två stackars torra "pinnarna", stoppade ner dom i en kruka med plantjord & vermiculit & ställde in i en mörk varm skrubb för två veckor sedan, kikade till den idag & ser då att det kommit upp en liten ranka med två blad, ca 10 cm lång, hoppas den växer till sig nu.

Kunde av någon anledning inte ladda upp någon bild på den :/
strandskatan
Grattis! Nu har du väl tagit fram den i ljuset antar jag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon