Full version: Vad kan jag göra?
södra öland
Hejsan

Behöver hjälp av er kunniga medmänniskor.
Har ett träd som jag fick utav min mor för många år sen.
Den har vuxit upp till taket nu. Dvs 2,60 hög. Den har självbevattnande kruka.
Vet inte var det kan vara för träd/växt?
Och den stora frågan är, kan jag kapa den för att plantera om den i kruka. Tänker mig som så att kapa 40cm under nedersta bladet. Sätta den i vattenkruka tills det kommer ut rötter? Går det? Eller hur ska jag göra?
Detta träd/växt är extra värdefull för mig nu då min mor gick bort 2012.
Väldigt tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Robert
theseraphim
Ser ut som en dracaena tex dracaena fragrans. De förökas via att man kappar toppar och låter dem rota sig så det du föreslår är det enda du kan göra faktiskt.
Ålgryte
blomma.gif Välkommen till Odla Robert !

Jag har numera flera Dracaena. Den ursprungliga stammen har jag kvar men har skurit av toppen vid flera tillfällen när stammen varit så hög och kal som din.
Varje gång har jag satt toppen i vatten i väntan på rötter. Den kvarvarande stammen i krukan har efter en tid slagit ut nya skott. Jag råder dig därför att kapa stammen i flera bitar så att den som är kvar i krukan har långt innan den slår i taket igen giggle.gif På så vis får du ännu fler små plantor att kanske dela med dig av!
Bassam
Hej

DU kAN kan uppdela stammen i flera delar och odla dem i fuktig jord.

H.Bassam
theseraphim
Kan ibland vara bra att vaxa de skurna topparna för att minska riskerna för röta, yuccaodlare gör det oftast på tjockare stammar då de läker mycket mer långsamt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon