Eva i Skåne
Jag har en blyblomma som står i fönstret över vintern. Den är nog ca tre år, köpt som ganska liten stickling. På sommaren får den vara ute så länge det går. Den har växt bra. I vinter har det fått rankor som är mellan en halv och uppåt en hel meter. Det är inga problem med att den är stor när den står ute, men min undran gäller vilket som är bäst för blomningen. Den blommade inte så mycket i somras.
strandskatan
Den blommar i toppen av kvistarna, så du ska nog inte beskära den nu. Den är förresten väldigt lätt att ta sticklingar av, jag har rotat mina i kokosfiber.
theseraphim
Mycket riktigt så blommar den i topparna men om man beskär den så bildas mer nya skott dvs mer blomstermaterial. Jag skulle trimma ner den(de växer ju som ogräs ändå och nu har vi våren framför oss) och rota det du klipper av.
Eva i Skåne
Jag klippte aldrig ner den och nu blommar åbäket i fönstret smile.gif Längtar efter att kunna sätta ut den

[attachment=80727:015__800x600_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon