baljväxt
13-02-2014, 22:59
Är ny på forumet och börjar inse storheten i att ha alla er odlargenier samlade på detta forum. Hurra!!!
Jag är 22 år och bor idag i lägenhet med kolonilott och mina äppeldrömmar får därmed vänta. Men planen är att bli självförsörjande och ha en egen stor matträdgård en dag. Men jag är en riktig dagdrömmare och kan inte sluta drömma om dagen då jag får plantera mitt första äppelträd och under åren långsamt se det växa och se mindre ut som ett nyrakat smalben och mer som en åldrad kind. Åh så poetiska de är, äppelträden!
Vill därför få era råd, en liten glimt ur er livserfarenhet: vilket är det godaste äpplet att äta direkt från trädet? Och vilket är bäst för lång lagring? Finns det någon sen sort som är fantastisk för äppelmos och bakning?
Tack på förhand!
Piccante
13-02-2014, 23:59
Jag har liksom du inte möjlighet (än) att odla massa äpplen och de träd som familjen har som jag får plocka av består av inympade sorter som jag inte känner igen. Men mitt favoritäpple att äta och göra paj på är Aroma.
Huggorm
14-02-2014, 06:36
Aroma är även min favorit, den har en lagom mix av sötma och syra.
Ålgryte
14-02-2014, 08:01
Välkommen till Odla
baljväxt!
I min "vildmark" växer äppelträdet Filippa. Det ger enormt med frukt vartannat år. Frukterna mognar sent - september-oktober men håller sig bra i källaren över vintern!
Naturligtvis tycker jag att detta är det godaste äpplet i mos, paj och saft
Jan af Lisö
14-02-2014, 15:52
Amorosa slår allt hos mig (Amorosa = Röd Aroma), smakar som Aroma men har otroligt vacker, röd färg. En annan sort jag gillar är Eva-Lotta, dock pga tunnt skin drabbas den av insekter.
SättraBo
18-03-2014, 18:37
Jag älskar Ingrid Marie och Åkerö, men har sett att de får låga betyg. Varför vet jag inte. Transparent Blanche går inte alls att lagra men blir toppengott mos på, speciellt om det är lite ... inte helt moget.
Jag älskar Ingrid Marie och Åkerö, men har sett att de får låga betyg. Varför vet jag inte. Transparent Blanche går inte alls att lagra men blir toppengott mos på, speciellt om det är lite ... inte helt moget.
Mitt favoritäpple är Aroma (men det vore kul att testa Amorosa) - MEN äta direkt från trädet, utan konkurrens Gyllenkroks Astrakan. Oranie är också ett mycket gott äpple.
PS: Välkommen hit
Nenna på Aspö
20-03-2014, 20:03
Håller med Sätra Bo, min absoluta favorit är Ingrid Marie. Den är fantastiskt sträv och litet syrlig direkt från trädet i slutet av sommaren, ger underbar must och håller sig fin i evigheter när den lagras. Åkerö går inte heller av för hackor, det finns nog inga andra äpplen som ger godare äppelkaka än vad det träder gör!
Är man van vid importerade fruktdiskäpplen kanske man inte gillar Ingrid-Marie eller Åkerö eftersom båda är ganska särpräglade och karaktäristiska i smaken.
kerstin z5-6
20-03-2014, 22:43
kaneläpple och päronäpple de finska sorterna:)
Eva 33c
23-03-2014, 12:52
Om man bor i zon 5 som jag är Aroma i inget alternativ. Men vårt absolut godaste ät-äpple är estnisk/finska Suislepp. Tidigast här är astrakanen, jättegod också men frukterna förfars fort på trädet. Ananaskanel har vi också, jättegott dock ett pyttesnäpp under Susislepp, om man måste välja. Förra året planterades ett litet Ester päronäpple, men jag får nog vänta nåt år med att smaka frukten. Ska bli spännande.
Zigurdsson
08-04-2014, 20:53
Hej, många skriver aroma men jag tycker smaken är lite tröttsam. Ingrid Marie kan jag äta en hel vinter utan att tröttna även Ribston. Cox Orange beskrivs ju som ett av de finaste äpplena.
Jag tycker som en annan skribent att Åkerö är väldigt gott om du ska ha ett äpple som du äter direkt.
Så Ingrid Marie och Åkerö.
/ANDREAS
johanare
09-04-2014, 20:45
Cox Orange samt Ingrid Marie kan jag inte leva utan. Ingrid Marie äter jag fortfarande. Håller länge
Hasse_h
09-04-2014, 20:51
Bland de godaste höstäpplen jag ätit direkt från trädet är James Grieve. Saftigt, sött och syrligt. Blir underbara äppelpajer på det. Håller sig ett par månader efter skörd.
*Stintan*
10-04-2014, 15:10
Jag gillar Gravenstein, jättegott matäpple. Signe Tillich är en annan favorit.
Stjärnsnäs
11-04-2014, 14:17
Favorit sen igår -Rubinola. Sötsyrligt och vackert gult med röda strimmor. Svenskt sigill, jag som inte trodde det fanns svenska äpplen att köpa nu. Hittade det på Hemköp och blev glatt överraskad, köper aldrig utländska äpplen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.