Full version: Nybörjarros?
vildvittra
Hej!
Jag är på jakt efter en tålig klätterros, läget den ska klara sig i
Är norrläge med vandrande sol. Jag bor på en ö med gissningsvis zon 2-3 i sthlms skärgård(utanför Vaxholm)
Vad tror ni kan passa? Jag är helt ny med rosor så jag vill inte ha någon som kräver minutiös skötsel...vill inte ta risken att köpa fel.

En fråga till...eftersom jag tänker ha rosorna i en stor odlingslåda(med öppen botten) lådans storlek ska bli ca 150x50x1m tror ni jag kan ha en lågväxande ros som kompis?wEller ska jag köra med andra perenner?

Ha det gott!
/Nina
ingmet
Har du några krav vad gäller färg och blomningstid? Doft?

Klassiska och tåliga klätterrosor är Flammentanz (röd) och Honungsros (gul/vit).

Hälsningar från Österskär.. väldigt nära dig :-)
vildvittra
Hej granne:)
Jag tycker både om riktigt mörkröda, men också ljusa/beige
Gillar inte alltför gula
Gärna så sen blomning som möjligt:)(vad ska man annars göra i juli när allt exploderat redan i maj/juni,och skördetiden för grönsaker dröjer)

Hur utsatta är rosor för mördarsniglar och rådjur?

Ska ta och kika lite på flamentanz och honungsros,kanske kan bli en fin samplantering
Kajsa
Här två tuffa rosor

Kanadarosen Quadra, växer lite blåsigt här, fryser aldrig en cm, zon 4 på min framsida.
Blomman är stor och mustigt röd, blommar om.

Titta runt i mina album Kanadarosor och album Klätterrosor

Irma, Balsgårdsros, rotäkta fryser aldrig här, har den på samma sida som Quadra i österläge.
Blomman är sååå vacker och blommar om i augusti, österläge här.

Rådjur beror väl på hur man bor, bor man mitt i ett villaområde som jag gör kommer dom bara in stränga vintrar. Sniglar har jag inga ännu.
Växter under, ta vad du gillar, perenner en fyllig näva eller vad du gillar. En bra buskig låg ros är The Fairy blommar som en tok hela sommaren, vanlig, men vad gör det.

Kruxet är ditt något för mörka läge, rosor gillar sol 5 - 6 tim, för mörkt kan göra att du får lite blommor. Klematis är ett annat förslag som klarar läget bättre.
Titta runt i mitt album/Klematis

Pauline/Sthlm
CITAT (Kajsa @ 16-02-2014, 12:00) *
Rådjur beror väl på hur man bor, bor man mitt i ett villaområde som jag gör kommer dom bara in stränga vintrar.

Hahaha drömmer jag om!
Bor man mitt i ett villaområde som jag gör är de mer hemma på tomten än t o m grannens katt.
De lokala traditionerna växlar. Tyvärr. Domesticering är bara förnamnet.
Du får väl spana!
...linda i hönsnät, eller vackrare, Kajsas armeringsspaljéer (se fina bilder i hennes album)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon