Whiskuchi
14-02-2014, 14:33
Vi har häck runt hela huset, oxel runt två hela sidor (den skars ner till marken för två år sedan och håller på att växa upp igen), svartaronia på framsidan och sista biten är blandat med rosor, schersmin, kornell och lite annat. Jag skulle vilja ha rabatter som syns från huset (visst är det fint mot husväggen men där ser jag dem ju inte!) och då skulle det bli invid häcken. Men hur funkar det? Tar häcken mycket av näringen? Växer blommorna ut i häcken? Två av sidorna vetter dessutom ut mot mark som ingen någonsin rensar så det kommer ofta in hallon och brännässlor i häcken...
Whiskuchi
14-02-2014, 14:56
...äh, jag kan lika gärna fråga om husvägg också: rabatt mot husvägg, bu eller bä? Det är omdränerat nyligen, återfyllt med gamla massor, platonmatta och isolering. Dessutom ligger det en rad betongplattor längst in mot huset.
kerstin z5-6
14-02-2014, 16:02
Fråga ett-jag har en lång äppel(Malus )häck längs med en mycket stor rabatt som innehåller både rosor och perenner.Häcken håller jag efter så den inte växer in för långt och skuggar för mycket.Mot häcken ,tåligare o höga perenner. Inga problem. Ger lite x tra kogödsel där på våren
Fråga två -BU i alla lägen.Inte bra att behöva vattna mot vägg, i så fall sten närmast vägg och sedan rabatt,men som du säjer rabatter mot husvägg ser man ju inte ..Rabatt där avråds
Whiskuchi
14-02-2014, 19:13
På framsidan måste jag nästan göra rabatt ändå, ser för trist ut med bara gräsmatta och på ena sidan trappan har jag dessutom tre rensbrunnar (=svårt att klippa)
kerstin z5-6
14-02-2014, 20:01
CITAT (Whiskuchi @ 14-02-2014, 19:13)

På framsidan måste jag nästan göra rabatt ändå, ser för trist ut med bara gräsmatta och på ena sidan trappan har jag dessutom tre rensbrunnar (=svårt att klippa)
Kanske en fin grusrabatt , som följer huset med grus rand och enstaka växter och som inte avslutas tvärt utan i en kurva.Finns mycket fint men kan ha där.
Gossen Ruda
14-02-2014, 21:20
Jag har funderat och jag ser inga större problem med en rabatt närmast huset. Det största bekymret är nog att växterna kanske inte trivs. Vattnet är säkert inget problem, OM man behöver vattna vid något tillfälle är det i så fall snustorrt i marken. Växterna drar ju inte till sig vatten, snarare tvärtom. Att ersätta dräneringsgrus med jord för att få växterna att trivas är dock ingen höjdare.
Whiskuchi
15-02-2014, 11:06
CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2014, 21:20)

Jag har funderat och jag ser inga större problem med en rabatt närmast huset. Det största bekymret är nog att växterna kanske inte trivs. Vattnet är säkert inget problem, OM man behöver vattna vid något tillfälle är det i så fall snustorrt i marken. Växterna drar ju inte till sig vatten, snarare tvärtom. Att ersätta dräneringsgrus med jord för att få växterna att trivas är dock ingen höjdare.
Nej, vore det återfyllt med annat hade jag inte övervägt det men nu fyllde de igen med befintliga massor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.