Full version: FRÅGAR IGEN
gullik.u
Hej jag frågar även på denna sida wub.gif kan man använda häst gödsel med spån i eller måste det vara gödsel med endast torv om man vill använda det till att göra ett grönsaksland??? fattade det som att det blev giftigt med spån huh.gif

en annan sak jag undrar över, jag ska göra ladet i pallkragar! tänkte ev göra ett med lite potatis, men potatisen vill väl ha mycket sandjord eller??

/ Ulrika.
Inga från Närke
Hej

Vi har lerjord som är blandad med sand och torv olika år. Jag använder väl brunnen hästgödsel till potatislandet och grönsakslandet när jag har tillgång till det.
Är det mycket spån så kan det kanske inte vara bra, jag är inte säker på detta men det finns nog andra som vet bättre.
Men brunnen hästgödsel med blandning av halm tycker jag har fungerat hos oss i alla fall.
Frida Sandman
Jag har hört att det blir mycket brännässlor om det är mycket spån i gödsel som är obrunnen eller gödsel som inte brunnit färdigt. Jag är dock ingen expert på området, men det är vad jag har hört.

Hoppas att du lyckas med ditt projekt!
Nanna
Det var en man som alltid tog vårat hästskit (spån) till sitt potatisland och blandade ut det med halm. Men den hästskiten hade ju då legat på stacken ett bra tag.
azofia
Vi i våran koloniförening får mycket hästgödsel från stallet som ligger granne med oss. Det innehåller mycket spån och går alldeles utmärkt att använda i komposter och odlingshögar även när det är obrunnet, det hinner faktiskt inte att brinna hos oss eftersom det är en så strykande åtgång på det.
En del använder det direkt och sår i, det växer som skrutt. Skulle däremot inte rekomendera att man sår grönsaker vars rot man äter i det....
Att det skulle växa mycket brännässlor i gödseln har jag inte märkt av, har inga brännässlor alls faktiskt. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon