Är det någon som har sett eller hört något om att denna aprikos prövats i Sverige?
Den verkar ju vara ganska köldtålig.
Nej , men manchuririska saker brukar kunna funka i Sverige. I allmänhet är det nog så att aprikoser är köldtåliga men dom behöver en rätt lång vegetationssäsong och de blommar farligt tidigt.
Huggorm
15-02-2014, 23:49
Googlar man verkar den ju klara USDA zone 3A, vilket lovar gott. Varför är inte den bättre känd i Sverige? Även om den inte får lika stora frukter som vanlig aprikos så är det ändå mycket intressant att testa om härdigheten är bra
Alexander-VG-zon3
15-02-2014, 23:56
Rogerzon3
16-02-2014, 13:09
Hej!
Oj, det lät ju väldigt intressant! Den har jag heller inte hört talas om. Jag har bara den härdigasta vanliga aprikosen från Westergaards som heter 'Hargrand' och den är såpass liten än så jag har inte skördat någon frukt än. Är det någon botanisk varitet av vanlig aprikos tro?
Mvh Roger!
Rogerzon3
16-02-2014, 13:23
Sökte på engelska Wikipedia och hittade Prunus mandshurica där.
Där stod bla följande som var väldigt intressant...
"Cultivars include the 'Mandan', hybrids 'Moongold' and 'Sungold',[6] and var. glabra.[2]"

Det är nog värt att testa de där fröna.
Mvh Roger!
Ja, Hargrand som är kanadensisk var den jag sist misslyckades med och det var i zon IV. Har beställt frön nu från Amazon, smidigt så här långt.
Ja visst verkar den intressant, konstigt att den är så okänd i Sverige. Hoppas att det går bra med fröna!
Jag kunde inte heller låta bli att beställa. Jegi, kan du inte sätta ett frö i Grimnäs?
Alexander-VG-zon3
17-02-2014, 22:06
Har inte köpt frön än, men tänkte göra verkar vara det enda man kan hitta växten igenom frön,vilka valde ni?
Hehe, Gåsis, man måste nog ha riktigt bra mikroklimat, tror man måste ut till Ammerön ;-). Annars har syrran en stor manchurisk valnöt i Grimnäs så det kanske kan funka. Beställde från MySeeds via Amazon.
Kunde inte låta bli att göra en beställning jag heller
Alexander-VG-zon3
24-02-2014, 16:10
Och nu har även jag beställt tog den från Ebay, är det bara att få hem och så.
Det verkade för spännande för att låta bli, så jag köpte också frön. Ser fram emot uppdateringar hur det går med sådderna.
Har ni fått era fröer? Mina har inte kommit än
Alexander-VG-zon3
24-03-2014, 11:16
Den jag köpte av har allt funkat bra, fick fröna efter en 1 vecka. Är slipade och sådda ute i krukor. Väntar jag på att dom ska gro.
Jaså, jag med min vanliga otur! Jag köpte av myseeds.com
Jag fick kärnorna efter 1 vecka också, Ebay. Slipa? Jag knäckte dem i skruvstycket, behöll mandeln och köldbehandlar nu dessa i kylskåpet i fuktigt hushållspapper. Ska ta 4 veckor.
Kunde inte hålla mig från att kolla om något grott. Ingen tillstymmelse efter 3 veckor. Däremot hade några som jag la på fuktig jord i burk med lock möglat.
Alexander-VG-zon3
26-03-2014, 23:17
Imed jag sådde mina sent ute, så kanske det inte är tillräckligt och får kanske vänta till nästa vår igen. I försig har det varit varmt dagtid och frost på nätterna vilket är bra. Så kanske,, får se.
Eller slipade, tog sandpapper på skalet. tog bägge ändras så jag precis kom igenom och så tunnade ut lång sidorna på kärnorna. En kncäkte jag het och hållet för att se om den levde och det var fullt levande fröet. Men risken för torkade frön är att dom inte kommer igenom skalet och dör eller kanske inte enns får in vatten, har testat innan att ta ur frövitan men tror det kanske örkar risk för mögel. änker med skalet om så skyddar det lite, och låter bara vatten sugas igenom när man tunnar skalet så det kan gro och ha kraft att ta sig ut. Men får se, har aldrig haft någon större framgång med att så prunus växter. Jo sötmandel lyckades jag en gång få till att gro.
Mina var rekommenderade att köldstratifieras så jag har kärnorna liggande i kylskåpet fortfarande men tänkte prova att så dem nu.
Alexander-VG-zon3
27-03-2014, 11:23
Har du lagt dom i någon påse med nåt material ? för dom måste ju kunna suga in vatten innan dom placeras i kylskåp. För ligger dom bara löst/torrt i kylskåpet så blir det bara förvaring och processen kommer inte startas.
Jag googlade 'grow apricot from seeds' och läste de första träffarna. De rekommenderade att man skulle knäcka skalet, ta ut fröet, låta det ligga 1-2 dygn i rumstempererat vatten och därefter antingen placeras på fuktig jord i burk eller slås in i fuktat hushållspapper i plastpåse och skickas in i kylskåpet för köldstratifiering. Tydligen är aprikoser de prunus som snabbast gror på detta sätt och det sades ta ca 4-6 veckor. Beställde 10 kärnor, får se om någon till slut gror.
Malas73
16-04-2014, 08:40
Ser att det är många som köper frön för att odla Manchuris aprikos....
Det finns träd att köpa på en svensk plantskola, B'Ströö Träd & Buskar har manchurisk aprikos i sitt sortiment jag bestälde för någon vecka sedan.
http://www.bstrootradobuskar.se/atbart
150 kr verkar de ta för en planta. Undrar hur stor den är. Hur mycket blev frakten?
Dom är inte så stora, ca 60 cm om jag inte minns fel (vilket jag kan göra). Har också beställt ett ex från henne ifall kärnorna inte blir nåt. Tydligen får hon leverans från Polen av dessa och de används en del som ympningsunderlag vilket ju är förståeligt.
Malas73
21-04-2014, 08:06
Har inte fått leverans av mitt ännu. Jag har en ganska stor beställning till plantskolan och sambeställer med en massa andra så frakten för mig blir väldigt låg och inte relevant att jämföra med. Kontakta Boel på plantskolan så kan du nog få uppgift på vad det kostar med frakt.
Att betala 150kr plus frakt känns inte så farligt för ett träd, misstänker att ni som beställer frö betalar 50kr för några frön som ska gro, om det gör det och det tar lite tid innan det börjat växa och blivit lite större....
Till slut har jag nu fått upp ett litet aprikosträd från kärna. Det blev 3 frön som grodde i kylskåpet, men det tog nog minst 2 månader innan de väl gjorde det. Satte i planteringsjord och nu har det börjat spira i en av krukorna. Hur har det gått för er andra som köpte frön?
Alexander-VG-zon3
07-07-2014, 20:11
Inget har grott här men då jag sådde ute så kanske det behöver en vinter för att gro, kanske ska köpa en ny omgång och sätta i kylskåp istället. Tog du ur fröet ur skalet eller la du allt i kylskåp ?
Tog ut fröet genom att knäcka skalet i skruvstycke.
Har det hänt något nytt med sådderna?
Jag har inte lyckats få något att gro, men jag har inte tagit ut fröet. Skall låta dom få en riktig vinter så kanske dom sätter fast!
Min enda planta fick tyvärr spinn så den har varit lite tynande under sommaren. Står fortfarande i liten kruka och jag funderar om den ska få övervintra frostfritt eller planteras ned utomhus. Höjden är inte mer än ca 20 cm.
Huggorm
26-06-2016, 08:20
Hur har det gått för era plantor? Hur trivs de i den svala svenska sommaren? Jag köpte frön i höstas och av fem frön grodde tre, men jag vet inte riktigt var jag skall plantera plantorna.
Bravo! Jag misslyckas ständigt med att dra upp växter från frön, så ock denna gång. Däremot fick jag hem ett litet aprikosträd från öst här i sommar vid namn Maskvos didieij. Ska vara lite härdigare.
AmirSeifalian
06-06-2025, 02:55
Har ni fått några frukter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.