Är det dags nu att så dom för växthus eller är det för tidigt ? har nog sått i april förut men vill ha råd om vad som fungerar bäst i längden .
kerstin z5-6
15-02-2014, 22:08
i växthus ja men allt beror på förutsättningar -tomat o gurka vill ha varmare än + 4 om jag minns rätt.
Tomater kan du så nu, men gurka hade jag väntat några veckor med.
Jag väntar, har tidigare år satt dem alldeles för tidigt så nu väntar jag. De växer i kapp i alla fall.
Pius
Pupuffan
16-02-2014, 21:46
CITAT (Pius @ 16-02-2014, 13:12)

Jag väntar, har tidigare år satt dem alldeles för tidigt så nu väntar jag. De växer i kapp i alla fall.
Pius
Hej!!
Nu blev jag nyfiken!
Vad hände när du satt dem för tidigt?
Jag har nämligen petat ner massa frön redan då jag tyckte allt kom för sent förra året. Första paprikorna åt vi i september. Och då sådde jag allt i mars/april, nu tänker jag så allt med ca tre veckors mellanrum tom april så får vi lite hela tiden tänkte jag.
Eller vad menar du kommer hända med de som kommit upp redan nu?
Tacksam för svar frön en glad amatör :-)
Piccante
16-02-2014, 23:19
En nackdel med att så gurka för tidigt är att de hinner bli stora inne. Börjar de skuta i höjd och ranka i väg så är det jättelätt att man bryter dom när man sätter ut dom i växthuset. Likaså rötter på gurka är känsliga så helst ska man låta bli att plantera om och böka för mycket.
Hej
Tomater o gurkor tycker om varm vädret, så är det svårt i Sverige ibland, så brukar man så tidigt för att hinna nå tillrickligt sol och värme.
H.Bassam
Pupuffan
17-02-2014, 11:17
Tack för svar!
Men då måste jag få ställa en till fråga!
Eftersom du skriver att gurkornas rötter är känsliga, ska jag då så dem i en stor kruka direkt?
Annars sår jag om alla småplantor i fyra krukor innan jag sätter ut dem.
Och hur stöttar jag dem bäst?
Jag har grillpinnar som jag använder.
Då ska jag tillägga att jag inte lyckades med en enda gurka förra sommaren :-)
Jag har tänkt att ha två gurkplantor/hink, och äger tyvärr inget växthus så de kommer stå ute bland tomater och paprikor.
Mvh/pupuffan
För att inte störa gurkan rötter, kan man så fröet i en kruka utan botten. När det är dags att plantera i större kruka/hink, planterar man gurkplantan med kruka och allt där den ska växa fortsättningsvis. Se till att den bottenlösa krukans kant hamnar 2 cm ovanför jordytan i slutkrukan, så kan man vattna utanför kanten och undviker då rothalsröta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.