|
ritva1950
16-02-2014, 20:58
Hej! Undrar om de finns några växter/träd som ger ätligt frukt som man kan ha(odla själv eller köpa) inomhus här i mellersta Sverige? Medeltemp på mitt rum är ca 18 grader året runt! Och som ni vet så bor vi i en solfattig-land,så vilka sorters växter eller träd finns de som ger ätliga frukter som går att odla?
Kom på så många förslag som möjligt! och de skulle inte vara dåligt om ni kom med sådan som ni har försökt och gett resultat, så att ni kan berätta hur de har gått?
MVH Ritva Karlsson
Piccante
16-02-2014, 21:13
Småcitrus kan nog funka men större träd är inte lätt att odla inne. Har du tillgång till balkong eller uteplats?
ritva1950
16-02-2014, 21:21
CITAT (Piccante @ 16-02-2014, 21:13)  Småcitrus kan nog funka men större träd är inte lätt att odla inne. Har du tillgång till balkong eller uteplats? har balkong men den är inte isolerad! är de verkligen sant att de du sa verkligen funkar? för att jag har för mig att småcitrus som mandarin behöver mycket sol! eller har jag fel?
Tror att du är mer eller mindre tvungen att ha en växtbelysning om det ska fungera.
Hej
Du kan sätta de ute efter risk för frost gå ut, det är senvår och sommar till bli risk för frost så kan du tar de inne med lite extra ljus och bredvid fönster med lite kallare på natten minst 10 grader grader i natten mindre än dag, de behöver duscha ibland. H.Bassam
ritva1950
17-02-2014, 11:55
om vi glömmer bort småcitrusen och fokuserar på andra frukter/träd vad finns de mer?
ritva1950
20-02-2014, 14:53
allvarligt kommer ni inte på något mer?
Hej
De börjar säljer nu. många bonsaiträd, det är som citrus - Ficus - körsbär- med andra sorter.
Obs de brukar leva bra i Asien, så kan de står inne med extra ljus o duscha, men jag själva tycker om jag om du kan lägga de ute, när blir vädret ut bra under vår och sommar, för att de ska bilda bra blomknoppar o frukt.
H.Bassam
Solstormig
21-02-2014, 13:55
CITAT (Bassam @ 20-02-2014, 19:40)  Hej
De börjar säljer nu. många bonsaiträd, det är som citrus - Ficus - körsbär- med andra sorter.
H.Bassam Körsbär som står inomhus hela året som ger bär? Hur gammalt och hur stort är det när det börjar producera något ätligt? Vad heter sorten?
Hej Nästan alla sorter kan bli bonsai, om man planterar dem i 50 till 100l kruka, men på vinter ska du ge dem mella +5 till +10 grader för att utveckla blomknoppar, så det är svårt att håller de ute hela året, de kan ge frukt efter 5 -10 år,men kan inte leve längre tid som vanliga träd, det är inte så dyrt att du är själv köpa planta och beskära hennes rötter 1 till två gångar på året under 3 år.
Obs de växer i krukor så det är lätt att ge dem miljö som de behöver o jag blir glad när jag har dem inne. de behöver lite mera jobb, men resultat blir bra.
H.Bassam
Solstormig
22-02-2014, 10:44
TS frågade om växt som klarar 18 grader året runt.
*Stintan*
23-02-2014, 22:10
CITAT (Bassam @ 22-02-2014, 09:17)  Hej Nästan alla sorter kan bli bonsai, om man planterar dem i 50 till 100l kruka, men på vinter ska du ge dem mella +5 till +10 grader för att utveckla blomknoppar, så det är svårt att håller de ute hela året, de kan ge frukt efter 5 -10 år,men kan inte leve längre tid som vanliga träd, det är inte så dyrt att du är själv köpa planta och beskära hennes rötter 1 till två gångar på året under 3 år.
Obs de växer i krukor så det är lätt att ge dem miljö som de behöver o jag blir glad när jag har dem inne. de behöver lite mera jobb, men resultat blir bra.
H.Bassam Nu va det inte fråga om bonsaiträd utan fruktträd inomhus i en lägenhet med en temperatur på+18°. Vem tror du har har +5 till +10 i en lägenhet? Inte ens citrusfrukter är helt lätta att odla inomhus om man inte kan ordna det svalare på vintern åt dem. http://www.odla.nu/artiklar/balkong-och-ut...rusvaxter-hemma.
Alexander-VG-zon3
24-02-2014, 16:21
Dock finns det ändå ''många'' citrusar som man kan odlas inne åretrunt ganska enkelt Lime, papeda, kalamondin, cedrat, pompelmus, grapefrukt bland annat som inte vill ha det speciellt kallt. Viktigt för att lyckas är att hålla ohyra borta och att ge extraljus på vintern vilket är ganska enkelt att fixa. Vissa klarar sig som vanliga krukväxter också. http://flaxss.webs.com/sktselrd.htmProblemet är väl snarare inte att odla tropisk ''fruktträd'' inne, utan snarare att hitta namnsorter och sen att man får utvecklad frukt. Från frösådd tar ofta långtid och kanske inte alltid bra frukt kvalite. Men vad man kan testa Kaffe, trädtomat (ger frukt inne efter 1-3år från frösådd), avokado, mango, litchi, mangostan, rambutan, passiflora, annans, stjärnfrukt m.m. vissa finns att hitta med sortnamn från exempel Tyskland som redan är färdiga till att blomma andra går ta sticklingar eller frösådd (nackdelar finns som jag skrev innan). Och vissa är mer svåra att sköta än andra. Här är säljare som skickar till sverige som har tropiska frukträd till salu http://www.palmenmann.de/shop/http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.php
Hej
tropiska frukträd som citrus Avokado och andra, de kan klara sig inom hus hela året, men man ska anpassa miljö inom hus till de, De kan klara sig på +15 till+18 grader, de behöver duscha ofta för att undvika lite luft fukt plus de behöver extra ljus under höst och vinter tid för att undvika lite ljus på den här tiden av året.
Obs varför behöver dem special skötsel inom hus, vi vet att vi har lite luft fuktighet, mera varm och brist på ljuset unde höst tiden för att de behåller sina blad hela tiden.
H.Bassam
Jag skulle säga ananas inne, och testa passionsfrukt och kivi på den inglasade balkongen.
ritva1950
27-02-2014, 17:43
ursäkta att jag inte ger mig men (de här är sista gången) växten som jag vill ha ska vara tropisk eller icke tropisk och de ska ge frukt, och så ska den inte vara beroedne av sol så mycket (tänkt på att de är sommaren i Sverige som de är mest soligt), och växten ska klara av en medeltemp på ca 18 + grader dynget runt året om! så kom inte med några frukter som ska Belysas med solljus eller elektiskt sol!
MVH Ritva (ta inte illa upp)
Hej
tropisk och mellan havet växter kan klara vad du tycker om, de har samma inne i huset vädret på hemland. Obs som vi skrev förut citrus Kiwi oliv apelsiner.
H.Bassam
Alexander-VG-zon3
27-02-2014, 18:24
CITAT (ritva1950 @ 27-02-2014, 17:43)  ursäkta att jag inte ger mig men (de här är sista gången) växten som jag vill ha ska vara tropisk eller icke tropisk och de ska ge frukt, och så ska den inte vara beroedne av sol så mycket (tänkt på att de är sommaren i Sverige som de är mest soligt), och växten ska klara av en medeltemp på ca 18 + grader dynget runt året om! så kom inte med några frukter som ska Belysas med solljus eller elektiskt sol!
MVH Ritva (ta inte illa upp) Är inte så svårt att fixa extra belysning på vintern och du får mycket bättre resultat, och är du rädd att det blir ''fullt'' går det så enkelt som att sätta i kallvita lampor i dom lamor man redan har exempelvis fönsterlampor. Men vill du inte så vill du inte Som addo skrev annanas och kaffe behöver inte extraljus för att trivas, heller ej exempelvis trädtomat. Avokado tål med att stå utan extraljus men där behöver du köpa redan stora plantor av namnsorter för att få frukt.
DanBanan
05-03-2014, 18:55
Citrus som man sått själv ifrån kärna är väldigt lätta att ha inne året runt, eftersom det anpassar sig. Då behöver det inte stå svalt under vintern. Kalamondin och citron är lätta att få frukt på. Plantera blasten från en ananas så får du en fin växt där det kommer växa upp en ny ananas  /Danne http://odla.bloggo.nu
Alexander-VG-zon3
05-03-2014, 20:01
Frösådd av citrus tar väldigt länge innan man får frukt på, kan ta mer än 50 år för exempel citron, grape (bägge är också hybrider som kalamondin och ger oftast inte samma frukt som man tag kärnorna ifrån). Dom citrus arter som tar snabbast tid att få till blom är ''art citrus'' exmpelvis papeda kan man få till blom inom 3-5 år. Och ja dom blir tåligare och också håller sig juvenila länge och behöver inte vintervila. Däremot äldre dom blir så behöver vissa vintervila.
DanBanan
05-03-2014, 23:36
Nä det blir ju inte exakt samma sort när du sår från kärna, men inte behöver man vänta 50 år på att en citron eller kalamondin ska sätta frukt.. Jag kan inte svara för andra citrus arter men citron kan du få frukt på efter 2-3 år.
Alexander-VG-zon3
06-03-2014, 12:53
Kan ta mer än 50år men behöver inte, att ''citronfrösådd' får frukt efter 2-3 ser jag nog som en nästintill omöjlighet, och har det lyckas i Sverige i krukodling så är det nog väldigt ovanligt. Om den nu inte odlas i varmareklimat som träd i marken. Man brukar räkna minst 10år från ''citron sådd''.
Däremot är det vanligt på vissa som grapefrösådder (är ju egentligen inte grape) så kan dom blomma efter 1-3år ''så kallad'' testblomning och därefter får man vänta i minst 10-15år, även andra citrusar kan bete sig på samma sätt och då kan man tro att man har en blomfärdig planta efter ca 1-3år men så är inte fallet. Oftast saknar denna blomma delar för att det ska bli nåt av dom.
DanBanan
06-03-2014, 13:45
Ursäkta, jag menade lime och inte citron! Det kanske handlar om tur eller otur då, men av min erfarenhet och en bekant som också odlat citrus från kärnor så är det inte ovanligt att lime och även apelsin sätter frukt tidigt. Sen är dom ju aningen mindre och väldigt mycket surare än moderplantan, men ändå vackra att se på. Om inte annat kan man ju göra marmelad på dom
Alexander-VG-zon3
06-03-2014, 16:02
CITAT (DanBanan @ 06-03-2014, 13:45)  Ursäkta, jag menade lime och inte citron! Det kanske handlar om tur eller otur då, men av min erfarenhet och en bekant som också odlat citrus från kärnor så är det inte ovanligt att lime och även apelsin sätter frukt tidigt. Sen är dom ju aningen mindre och väldigt mycket surare än moderplantan, men ändå vackra att se på. Om inte annat kan man ju göra marmelad på dom  Papeda är en typ av Lime dock är frukten svår att hitta i vanliga butiker. ''Vanlig'' lime får inga kärnor och går därmed inte att fröså. Apelsin kan nog vara lite tidigare än citron. Men får nog ändå räkna med många år.
sparvuggla
06-03-2014, 17:10
CITAT (DanBanan @ 05-03-2014, 23:36)  Nä det blir ju inte exakt samma sort när du sår från kärna, men inte behöver man vänta 50 år på att en citron eller kalamondin ska sätta frukt.. Jag kan inte svara för andra citrus arter men citron kan du få frukt på efter 2-3 år. Nej du. Efter 2-3 år endast på ympade plantor.
DanBanan
06-03-2014, 18:08
Oftast kanske, men inte endast. Det är fullt möjligt, det är jag själv vittne till, men ok jag ger mig, vi säger att det är ovanligt som tusan så blir alla nöjda.
Guava och Fejioa kan du köra inomhus året om. Har själv en stor Guava under lysrör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|