Full version: Vårblommande lökar
Pupuffan
Hej!
Är ny både här och en glad liten amatörodlare.
Började förra våren med diverse grönsaker och har även slagit mig in på "blomlökarna".
Gladiolus fungerade fint och lökarna överlevde vinter, nu är dock min andra fråga vad jag ska göra med lökarna nu efter att de blommat klart i vår?

Jag har nu vet jag ju inte ens vad de hette de jag satte ner i höstas men det var både några få större och även små lökar i massor.

Jag planterade dem i krukor,, hur tror ni de överlever denna blöta höst/vinter som varit?
Jag har inte en aning om vilken zon jag bor i, men det är i Dalarna allafall :-)

Tacksam för svar!

Mvh/pupuffan
Bassam
Hej

Du kan placera krukorna i förråd eller garaget, där finns lite kalt, och ger inte dem vatten, och sen ta de ute när kommer våren.

H.Bassam
Pupuffan
CITAT (Bassam @ 17-02-2014, 00:14) *
Hej

Du kan placera krukorna i förråd eller garaget, där finns lite kalt, och ger inte dem vatten, och sen ta de ute när kommer våren.

H.Bassam

Tack för svar!
Dock har jag dem i krukor som jag vill ha övriga blommor i under sommaren.
Kan jag plantera om dem eller ta upp dem möjligtvis?
Mvh/pupuffan
EvaKlemming
Hej utan att vara expert, jag har bara lyft upp lökar från jul och påsk (hyacinter, pärlhyacinter, påskliljor) och satt i en papp- eller plastkartong eller ännu bättre, i de små tunna plastkrukorna de kom i, fast nu nakna utan jord, eftersom jag använder bla hyacintglas. Sedan har bladen fått vissna ned, knappt vatten eftersom jag glömde bort dem. Nästan alla puttade jag dock ner i jorden sedan och... de allra flesta kom upp! Kul. Eftersom det mest var ett experiment på vinst och förlust och jag räknade inte med att det var något liv kvar i de skrynkliga förkrympta lökarna jag planterade i trädgårdens utkant. Men om du kan, behandla dem så varsamt du kan. Det kommer jag göra nu när jag förstått vilken växtkraft det finns i dem och vad de klarar av.

Nu ser jag att du inte alls frågade om lökar inomhus, utan om lökar som redan stod utomhus. sorry.
Bassam
Hej
De kan stanna ute under höst o vinter, eller man kan gräva och lägga krukor i marken till våren.
H .Bassam
Pupuffan
CITAT (Bassam @ 18-02-2014, 23:46) *
Hej
De kan stanna ute under höst o vinter, eller man kan gräva och lägga krukor i marken till våren.
H .Bassam

Tack för hjälpen! Vi får se vilket det blir, hur som helst så ska de ju upp helst varje vår.
Mvh/pupuffan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon