Full version: Att rota pelargoner
Monarda
Nu har jag börjat att ta skott från pelargonerna. För min del tycker jag det funkar bäst med vattenmetoden. Hur brukar ni göra?
[attachment=80322:DSC_0145.jpg]
theseraphim
Har kört både denna och rakt i en torvbrikett men kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Bör tillägga att jag rotar väldigt lite sticklingar varje år av det som klipps bort.
Roggan
Jag lyckas aldrig med "stoppaneddirektijordenmetoden" utan vattenmetoden funkar bäst för mig. Tog idag ett stort gäng (20-30 stycken) med Mårbackasticklingar.
myraan
För mig är det tvärt om! Jag har aldrig lyckats med vattenmetoden, men att stoppa ner i fuktig såjord fungerar nästan varenda gång. Tar 2-3 veckor smile.gif
Eva i Skåne
Direkt i jord i små krukor brukar funka för mig. Förr brukade jag be blomsteraffären i byn spara krukor från miniväxter till mig, men nu har jag en del smile.gif
Såjord använder jag aldrig till pelargoner, det går lika bra med vanlig blomjord
Har även provat dyra root riot. Funkar utmärkt men är för dyrt till vanliga pelargoner. Kan eventuellt användas till lite finare sorter.
Torvbriketter däremot har jag svårt för att hålla lagom fuktiga så dom har jag helt slutat med
jaj-51
Jag rotar i vanlig billig jord, sticklingarna tycks må bättre om de duschas med vatten de första dagarna.
Bassam

Hej
Problemet är att de har inte rötterna att suga vatten som för växter,så de behöver fuktig jord och varm under dem, och täcka dem med plast påsar som de har hål, för att miska vatten att går från blad, o sticklingar är halv ved. och lägga dem under skugga.
Obs
- bästa tid att ta sticklingar på våren, när man klipper. kan man ta sticklingar på hösten, men man behöver ljus över dem,
- sticklingar är länge 10cm.
- 2 till 3 blad på toppen.
- man kan lägga dem i glas vatter på fönsterbrädan, eller man man lägga dem i sandig jord,
- lägga över dem plast påse som har hål.

H.Bassam

H.Bassam
Anki på Öland
Jag rotar direkt i jord - och har aldrig plastpåse över, då ruttnar dom för mig...
Eva i Skåne
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2014, 12:54) *
Jag rotar direkt i jord - och har aldrig plastpåse över, då ruttnar dom för mig...

Instämmer, plastpåse är inget för mig heller
Bassam
Hej

Med plastpåse blir bättre o snabbare resultat.

H:Bassam
Anki på Öland
CITAT (Bassam @ 19-02-2014, 20:16) *
Hej

Med plastpåse blir bättre o snabbare resultat.

H:Bassam

Inte om dom dör..... flirting.gif
theseraphim
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2014, 21:41) *
Inte om dom dör..... flirting.gif

Håller med, har väl ställt jiffysarna i ett litet drivhus några gånger dock.
Klint
Än så länge har jag plats i såddhyllan, skulle sticklingar trivas bättre där än i fönstret?
Monarda
Testar just nu coco plug för en del av mina sticklingar, det är briketter gjorda av kokosfibrer. Spännande att se hur det går.
jaj-51
CITAT (Monarda @ 02-04-2014, 18:38) *
Testar just nu coco plug för en del av mina sticklingar, det är briketter gjorda av kokosfibrer. Spännande att se hur det går.

Hur går det med rotningen?
Monarda
För tidigt att säga, har bara gått en vecka - fortsättning följer...
Monarda
Funkade bra med kokos, ca 14 dagar tog det för rötterna att komma fram.

[attachment=80902:DSC_0119.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon