Monarda
17-02-2014, 17:57
Nu har jag börjat att ta skott från pelargonerna. För min del tycker jag det funkar bäst med vattenmetoden. Hur brukar ni göra?
[attachment=80322:DSC_0145.jpg]
theseraphim
17-02-2014, 19:20
Har kört både denna och rakt i en torvbrikett men kan inte säga att den ena är bättre än den andra. Bör tillägga att jag rotar väldigt lite sticklingar varje år av det som klipps bort.
Jag lyckas aldrig med "stoppaneddirektijordenmetoden" utan vattenmetoden funkar bäst för mig. Tog idag ett stort gäng (20-30 stycken) med Mårbackasticklingar.
För mig är det tvärt om! Jag har aldrig lyckats med vattenmetoden, men att stoppa ner i fuktig såjord fungerar nästan varenda gång. Tar 2-3 veckor
Eva i Skåne
18-02-2014, 17:04
Direkt i jord i små krukor brukar funka för mig. Förr brukade jag be blomsteraffären i byn spara krukor från miniväxter till mig, men nu har jag en del

Såjord använder jag aldrig till pelargoner, det går lika bra med vanlig blomjord
Har även provat dyra root riot. Funkar utmärkt men är för dyrt till vanliga pelargoner. Kan eventuellt användas till lite finare sorter.
Torvbriketter däremot har jag svårt för att hålla lagom fuktiga så dom har jag helt slutat med
Jag rotar i vanlig billig jord, sticklingarna tycks må bättre om de duschas med vatten de första dagarna.
Hej
Problemet är att de har inte rötterna att suga vatten som för växter,så de behöver fuktig jord och varm under dem, och täcka dem med plast påsar som de har hål, för att miska vatten att går från blad, o sticklingar är halv ved. och lägga dem under skugga.
Obs
- bästa tid att ta sticklingar på våren, när man klipper. kan man ta sticklingar på hösten, men man behöver ljus över dem,
- sticklingar är länge 10cm.
- 2 till 3 blad på toppen.
- man kan lägga dem i glas vatter på fönsterbrädan, eller man man lägga dem i sandig jord,
- lägga över dem plast påse som har hål.
H.Bassam
H.Bassam
Anki på Öland
19-02-2014, 12:54
Jag rotar direkt i jord - och har aldrig plastpåse över, då ruttnar dom för mig...
Eva i Skåne
19-02-2014, 15:53
CITAT (Anki på Öland @ 19-02-2014, 12:54)

Jag rotar direkt i jord - och har aldrig plastpåse över, då ruttnar dom för mig...
Instämmer, plastpåse är inget för mig heller
Hej
Med plastpåse blir bättre o snabbare resultat.
H:Bassam
Anki på Öland
27-02-2014, 21:41
CITAT (Bassam @ 19-02-2014, 20:16)

Hej
Med plastpåse blir bättre o snabbare resultat.
H:Bassam
Inte om dom dör.....
theseraphim
28-02-2014, 00:01
CITAT (Anki på Öland @ 27-02-2014, 21:41)

Inte om dom dör.....

Håller med, har väl ställt jiffysarna i ett litet drivhus några gånger dock.
Än så länge har jag plats i såddhyllan, skulle sticklingar trivas bättre där än i fönstret?
Monarda
02-04-2014, 17:38
Testar just nu coco plug för en del av mina sticklingar, det är briketter gjorda av kokosfibrer. Spännande att se hur det går.
CITAT (Monarda @ 02-04-2014, 18:38)

Testar just nu coco plug för en del av mina sticklingar, det är briketter gjorda av kokosfibrer. Spännande att se hur det går.
Hur går det med rotningen?
Monarda
08-04-2014, 17:53
För tidigt att säga, har bara gått en vecka - fortsättning följer...
Monarda
25-04-2014, 19:59
Funkade bra med kokos, ca 14 dagar tog det för rötterna att komma fram.
[attachment=80902:DSC_0119.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.