TheJonaz
17-02-2014, 19:40
Hej!
Jag har ett gammalt badrum som snart ska renoveras, och i det finns det en bidé. Sådana finns knappt längre, och det vore synd att ta bort den samtidigt som den är ganska ful..då slog det mig att man kanske kan odla något kul i den?
1. Hur går jag tillväga? Krävs det någon form av matta i botten för att det inte ska spricka eller växa rötter i avloppet, och vilken sorts matta isåfall?
2. Vilken/vilka sorts växter skulle funka? Det är västersol så inte jätteljust i badrummet, samtidigt som det faktiskt är ett badrum och då ganska mörkt. Jag funderade på att göra en "miniöken" med lite olika kaktusar nedsatta i sand. Skulle de överleva där inne?
Har tyvärr ingen hjälp att komma med. Men ååå vilken rolig ide!

Älskar när man planterar blommor i allt möjligt. Jag har ormbunkar inne på toaletten, har haft fredskallor också tidigare, dom verkade trivas dom också.
Hejsan! Kan du ordna någon form av belysning så kan de visst överleva. Problemet är väl att det ska vara godkänt i badrum. Annars kanske du skulle prova och odla något som inte kräver så mycket ljus. Viktigt är att täcka avloppet så du inte får ner jord i det och stopp. En bit fiberduk kanske. Eller odla i krukor som ställs ner i leca som är tillräkligt stort för att inte gå igenom silen. Det kan bli hur fint som helst. Vad det gäller växtval kan jag tänka mig att fredskallan skulle trivas. Hur långt är det till fönstret? Jag har orkideer i mitt badrum. Men har stora fönster, förvisso ingen sol och de trivs utmärkt och blommar där. Vandrande jude kanske också skull fungera. Slut på ideer just nu. =)
Solstormig
18-02-2014, 12:45
Ett finmaskigt metallnät med fiberduk över på avloppet. Växtbelysning ett måste! Åh så fräckt det blir! Lägg gärna in en bild när det är klart
Kanske inte kaktusar är så bra i våtutrymmen.
Tänk mer subtropiskt, växter som trivs med hög luftfuktighet.
Orkideer kanske? I ett badrum behöver du knappt vattna dom alls.
Smaken är som baken och allt det där, men jag tycker det låter som slutresultatet kommer bli ganska smaklöst

.
Jag tycker du ska slänga bidéen och plantera växterna i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.