Full version: Mina citronplantor!
Fillegs
[attachment=80329:Sk_rmavb...15.47.02.png]

Hej!!

Behöver lite hjälp med mina snart 7 år gamla citronträd/plantor. Nått sånt här har aldrig hänt förut. vad kan jag göra??

Som ni ser på bilden är det nån typ av fin väv på och i den kryper det gula små prickar. Kan det vara spindlar?

Nån som vet? Tacksam för snabba svar!
jegi
Du har spinn. Den har stått för varmt och torrt. Nu finns det säkert andra knep men jag har tidigare använt nåt som hette rosette som är en spray mot ohyra. Sen kan du duscha plantan upprepade gånger och se till att den inte står för torrt i framtiden. Säkert funkar provadopinnar också men det har jag aldrig testat.
theseraphim
Prova med provado calypso spray eller Natria pyrsol som båda har verkan på spinn. Provadopinnarna är totalförbjuda och får inte säljas längre. Isolera växten också. Medelhavsväxter får lätt spinn om de står för varmt vintertid.
Alexander-VG-zon3
Citron är en växt från Asien, och har man sin citron ute på sommaren-hösten så är det inga problem med att den står varmt (men också att man ger extraljus).

Varför den är ''mottaglig'' för spinn kan vara av många orsaker egentligen men det är inte alltid det är miljön runt plantan som är fel utan att man kanske glömt vattna en tid, spinn behöver fukt i luften också för att utvecklas men har problem med att trivas och överleva när fuktigheten närmar sig 90-100% eller nåt. Finns dock olika typer (i växthus finns det också spinn). Hög temperatur är däremot nåt som gör att det blir fler. Att duscha plantan regelbundet är nåt som tär på spinnet tar dock inte veck dom helt och hållet.

Det som funkar bäst hos mig och man slipper att använda beskämpnisgmmedel är att istället köpa rovspinnkvalster, ser precis ut som spinn (är spinn) men är utvecklat till att äta ''ohyra spinn''.
Bassam
Hej

Jag har ett bra sätt att bli av dem, särskilt om han använder klistertejp, och passera den ovanför blad ytan , och om du har passer den på alla delar av växten på detta sätt fasta insekter och deras ägg på klistertejp, klistertejp säljer på Matdags affären eller på Rusta för att rensa bil stolar, och det kostar 10 kronor.

Obs
Det är miljö planering och ger mycket bra resultat.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon