Full version: dracena och Provado
vanjalarsa
Jag har en fundering som jag gärna vill dryfta med er. Jag skrev för en tid sedan i forumet om en Dracena som får bruna blad kanter och bladspetsar. Jag spritar den ofta och har flyttat den till en lite ljusare plats. Men problemen kvarstår.
NU har jag tänkt så här : när jag köpte den här plantan för ca en dryg månad sedan så ducshade jag den, planterade om den och för att gardera mig så fick den en Provadopinne. Tror ni att det blev för mycket näring och att det är därför bladen blir fula ? Provadopinnarna som innehåller näring och omplanteringen.....Tror ni att det kan vara problemet ?
LIte lurigt med Provadopinnarna med tanke på att de innehåller näring som man kanske inte alltid tänker på.
INtressant att höra era tankar.
Jag ska kanske helt enkelt plantera om den ?? I fattigare jord.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
strandskatan
Vet inte, men när jag stoppade ner provadopinnar till mina cyklamen mådde de definitivt inte bra. Första och sista gången jag använt provadopinnar.
vanjalarsa
CITAT (strandskatan @ 19-02-2014, 15:42) *
Vet inte, men när jag stoppade ner provadopinnar till mina cyklamen mådde de definitivt inte bra. Första och sista gången jag använt provadopinnar.

Ja det är kanske det som har orsakat problemet .
Tack för svaret !
theseraphim
Dracaena speciellt marginata blir nästan alltid brun i topparna oavsett hur perfekt den sköts då dessa helt enkelt inte tycker om torr luft. Bladtopparna är dessutom så extremt smala att det är inte mycket vatten som når dit ut.
vanjalarsa
CITAT (theseraphim @ 20-02-2014, 00:11) *
Dracaena speciellt marginata blir nästan alltid brun i topparna oavsett hur perfekt den sköts då dessa helt enkelt inte tycker om torr luft. Bladtopparna är dessutom så extremt smala att det är inte mycket vatten som når dit ut.

Tack för ditt svar !
Ja det kan hända men jag har andra Dracenor som sköts på samma sätt men som inte har det problemet.Jag är nog benägen att tro att det är Provadopinnen som är den skyldiga. Jag ska göra ett försök att plantera om den och se om det slutar att bli bruna bladspetsar och bladkanter. Då tänkte jag blanda ut den nya jorden med såjord. vad tror ni ?
Bassam
Hej

De blir så för att de står inne med varm och lite fukt, naturligtvis du är snål med vatten, du behöver ge de vatten man ta bort övervatten efter en timma, du kan ge dem vatten lite mera om de blir friska, det betyder att deras rötter friska, men om de blir inte friska försöka ge de lite vatten för att torka rötter blir bätter, och det kommer nya rötter.

H.Bassam
vanjalarsa
ja tack för ditt svar. Jag försöker göra som du säger. Idag har jag duschat den och tittat i krukan.Jorden var inte överdrivet fuktig. jag hade tänkt plantera om den men gjorde inte det. La i lite fler lecakulor. Eftersom det inte var längesedan jag planterade om den och när det såg bra ut i rötterna så lät jag bli att plantera om den igen.
Tack igen
Alexander-VG-zon3
Tror inte provado är problemet och det är inte mycket näring i. Har du kollat rötterna noga ? hur vattnar du den ?
addo
Är det alla blad eller bara de nedersta? Min brukar fälla de äldre bladen under vintern då det blir mörkare och då blir dom fula innan dom ramlar av. Har jag den under extra belysning så sitter bladen kvar längre så ställ den så ljust du bara kan.
vanjalarsa
Hej
Det är brunkantade blad både nere och uppe. Men nu har jag klippt av en stamdel så nu är det bara en bladrosett kvar av den. Den står på ljusast möjliga plats. Har en Dracena av samma sort fast grön. Den står lite längre in i rummet .Sköts förövrigt på samma sätt men har inte de problemen.
Det kan ju hända också att den här problemplantan har varit misskött innan jag köpte den. Det vet man ju aldrig.
Jag vattnade den först VÄLDIGT sparsamt men när problemen uppstod ökade jag vattningen. Den står i en väldränerad kruka med hål i botten så det är aldrig kvarstående fukt.
Den får en chans till sen blir det komposten.
Tack snälla ni för ideer och förslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon