solbrud
19-02-2014, 18:07
Jag sår och sår och de gror och frodas och växer sig stora. är lika fina i bladverket kommande år men blommor, nej nej!
Läste nyss att stockrosor inte ska ha för rik jord men vad är det.
Fet jord är lerig jord har jag fattat men vad är rik jord?
Jag har torr sandig jord på hela tomten. I två av rabatterna så blev flera perenner väldigt kraftfulla och höga och blommade underbart i somras trots torkan och torr jord.
jag vägrar ge upp dessa fina mormorsblommor, vill verkligen se dem blomma.
Någon som har lösningen och svaret på vad rik jord är, berätta...
Med vänlig hälsning Eva-Lotta
De menar nog näringsrik jord. Gödslar du dem? För vissa blommor blommar inte om de får för mkt näring. Nu blommar ju både stockros och borstnejlika först andra året. (om du inte visste)
Hej
Du har kanske på fel skötsel, men ofta ge blommor på andra år, men några blomma på första år, naturligtvis om sina jordm har mera kväve, det ska komma mycket grönskar och lite blommor så:
- De behöver sol med skyddad plats.
- Gödslad bra med Algomin och blåkorn för att de har bra med Fosfor o kalium som stimulera blommor.
- Jord som behåller fuktigt.
- gödsla o vattna jämnt.
- De kan leva till två år men om man ta bort överblommade grenar, de kan blir perenner.
H:Bassam
strandskatan
20-02-2014, 13:11
När jag sådde borstnejlika blommade de inte andra året, undrar om det inte tom dröjde fyra år innan de blommade, men nu frösår de sig och blommar lite varstans utan att jag behöver bry mig. Stockrosorna tycker jag är lite konstigt, de ska tåla både sur, neutral och jord med högt pH. Inga problem med dem här, och jag har också sandjord och torrt. Hdu grävt lite längre ner och kontrollerat hur mycket matjord du har? Det kan ju vara kompakt eller geggigt längre ner även om det är torrt och sandigt överst.
kerstin z5-6
20-02-2014, 14:09
har bara fet lerjord här och blandat ut med stora mängder kogödsel. Mina stockrosor är jättefina , borstnejlikan självsår sig villigt.
Har märkt en sak med min och andras trädgårdar med åren .. vissa växter går bara inte hos mej, daglilja tex , haft flera ex i 15 år utan en enda blomma..Tror alltså inte på för fet jord som orsak , var i landet odlar du?
Kanske testa sorten summer carnival, förså tidigt de blommar år ett?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.