madelajn
Hej!
Jag är ganska ny med det här med att gilla växter och att plantera och det är jättekul att jag hittat det, men jag kan inte så mkt än och därför vänder jag mig hit och hoppas ni har svar och råd.
Det rör sig enbart om krukväxter då jag bor i lägenhet.

Jag har problem med en murgröna. Den var jättefin länge och verkade må bra inne i vardagsrummet på hyllan där den fick ljus men inte direktljus. Efter kanske 3 månader började den bli torr i bladen och de blev bruna och fnasiga. Jag har klippt bort det som är fult och vattnat som vanligt, kanske någon gång i veckan. Då brukar jag vattna ganska rejält i diskhon och så den får rinna av sig. Nu är det ganska mycket fula blad och det fula börja ta över den fina om man säger. Jorden är också väldigt blöt fast det var längre sen jag vattnade. Det ser inte frisk ut helt enkelt. Jag flyttade den till fönstret för någon vecka sen då jag tänkte att den kanske behövde mer ljus. Men det har inte skett någon förbättring.
Detta har tidigare hänt mig med murgrönor och de har jag tillslut slängt.
Kan inte se att det ska vara något angrepp på den, förutom att jag tycker att jorden ser ganska äcklig ut. Den är så blöt och nästan lite brunfläckig.

Vad tror ni jag gör fel? Övervattning?
Tacksam för hjälp!
vanjalarsa
Murgrönan passar bäst ute. Den tycker inte om värme och torr luft. För mycket vatten i krukan är inte heller bra . Tyvärr.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
theseraphim
Murgrönor inomhus under vintern är ingen höjdare då de inte trivs med värmen och den torra luften. Har själv provat att ställa dem med pelargonior o dylikt som vinterförvaras i svalka och då mår de mycket bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon