madelajn
19-02-2014, 22:21
Hej!
Förra sommaren tog jag en bladstickling på min porslinsblomma som vi haft i flera genarationer i familjen.
Den växer aldrig!? Bladet är grönt och fint och ser ut att må bra men växer eller förändrar sig inte alls. Vad har jag gjort för fel? Det måste väl ändå hända något på ett dryga halvår?
Vet att det kanske inte är lika bra att ta en bladstickling men det var allt jag vågade med då. Den står i en liten kruka (läst att de gillar att stå ganska trångt) med vanlig planteringsjord och lecakulor i botten.
Vattnas ca i gång i veckan, står i fönstret.
Hjälp!
_Skruttan_
19-02-2014, 22:31
Hej!
Det är svårt att ge råd när man inte vet vilken art av porslinsblomma det är,
har du en bild?
Har bara liten erfarenhet av Hoya, porslinsblommor med en del växer långsamt.
Men på ett halvår borde det ha hänt något i alla fall, åtminstone nu när ljuset
är på väg tillbaka.
Förklara närmare hur växten ser ut, eller skicka med ett foto, det är ännu bättre,
så får du säkert hjälp här.
Lycka till!!
Skruttan
Jag har en porslinsblomma som är trettio år och den växer alldeles för mycket det är en slingersort som jag inte vet vad den heter. Den står och torkar och får vatten ngn gång när jag kommer ihåg det och den blommar och blommar och doftar alla årstider. Om jag vill att den skall hejda sig lite så ställer jag den i ett skuggigt fönster och struntar i den, den växer ändå men inte med raketfart och blommar gör den också men inte fullt så mycket som i söderfönstret. Jag har aldrig gett den någon näring så den är perfekt för personer som jämt glömmer att vattna. Jag har haft några hängande sorter tidigare och de har velat ha mer ljus har jag för mig.
Jag vet inte vad din sort vill men sticklingarna brukar ta lite tid på sig innan de startar. Om du inte redan har den ljust så rekommenderar jag det och inte så mycket vatten.
theseraphim
19-02-2014, 23:57
Vissa sorter tex Kerri( den där hjärtformade man köper ett blad utav i kruka) kan i princip aldrig bilda plantor utan det blir bara bladet. Kan du inte ta en ranka och rota istället?
Stämmer att det inte räcker med bara ett blad för Hoya, det måste vara lite mer. Både Kerrii och Australis (som jag testat med) går utmärkt att plantera som en bladstickling och de bildar rötter och klarar sig men det blir inte mer (stjälk eller fler blad) - åminstone inte på mycket lång tid.
theseraphim
20-02-2014, 17:51
CITAT (teo @ 20-02-2014, 17:47)

Stämmer att det inte räcker med bara ett blad för Hoya, det måste vara lite mer. Både Kerrii och Australis (som jag testat med) går utmärkt att plantera som en bladstickling och de bildar rötter och klarar sig men det blir inte mer (stjälk eller fler blad) - åminstone inte på mycket lång tid.
Precis! Man måste ta toppar av stjälkar med några blad för att få de att växa.
Hej
Det är mycket lätt att sticklingarna får rötter om de lägga i vatten eller i mossa , men de tar länge tid att växa och bilda en bra planta, så brukar man lägga mellan 3 till 4 sticklingar tillsamma i kruka med plantering jord.
Obs
de kräver varm plats.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.