editedit
Hej!
Jag ska börja med att presentera mig som en riktig nybörjare gällande orkidéer.
Mig veterligen ska denna sort bara kunna få skott på stängler men en av mina orkidéer har fått ett sidoskott på stammen (?). Skottet har vuxit till sig ordentligt och har flera egna rötter. Jag undrar om denna kan delas på? Hur går jag tillväga då? Något speciellt att tänka på? Tacksam för alla svar!!
Bassam
Hej
Du kan ta ut dem med rötter och planterar i i orkidékompost i en kruka.

H.Bassam
Jubbe063
Låt det lilla skottet sitta kvar ett tag till. När de har ca3-5 st rötter på minst 5 cm längd är de så pass livskraftiga att de växer till snabbt utan mammaplantan. Ju mindre skottet är ju långsammare växer de till om mantar lös dem.
editedit
CITAT (Jubbe063 @ 21-02-2014, 15:16) *
Låt det lilla skottet sitta kvar ett tag till. När de har ca3-5 st rötter på minst 5 cm längd är de så pass livskraftiga att de växer till snabbt utan mammaplantan. Ju mindre skottet är ju långsammare växer de till om mantar lös dem.

Tack!
Rent praktiskt, hur gör jag då? Ska hela stammen delas rakt av, eller ska jag försöka "operera" loss det lilla skottet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon