FiaLisa
Jag har frösått stockros. De är fortfarande ganska små, men de växer på bra. När kan jag plantera ut dem? Hur mycket frost tål de? Jag vill ogärna ha dem inomhus ända till mitten av juni då risken för nattfrost borde vara över.
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar just inte tåla någon nattfrost såhär på våren-försommaren. Har du fiberdukar så brukar det gå bra att plantera ut något tidigare det blir ju ett par grader varmare under duken.
FiaLisa
Tack för snabbt svar. Jag får nog hålla dem inomhus ett bra tag till.
kerstin z5-6
Obs även perenna växter som växt upp inne måste avhärdas före utplantering..
Mi70
Om det är till någon tröst, frösådde jag stockrosor förra året och de tålde massor, växte inte särskilt myckt väl ute, men tålde köldknäppar gjorde de! Dessa stockrosor var gröna små knubbiga blad i min nya rabatt redan för fyra veckor sedan, de tål det mesta tydligen....

Jag började förra året anlägga en rabatt runt min nya uteplats i färgskalan svart, orange, gult och lila.... Jag frösådde massor av perenner som jag hoppas blir stora och kraftiga plantor i år, och lysande svarta stockrosor på min alcea nigra!

Lycka till med dina! Funderar nästan på en kull stockrosor i någon annan färg i år, då det visade sig vara ganska lätt att lyckas med dessa, så här långt iallafall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon