Marie.san
20-02-2014, 17:56
Hej
Jag skulle vilja ha lite mer buskar och lummighet i min hönsgård. Vilka buskar o små trädplantor går att flytta? Och när är i så fall bästa tiden? Hur gör man för att få bästa resultat? Har t.ex. en stor syrénbuske; skulle man kunna flytta en del av den? Alternativet är att köpa nåt såklart, nån som har några tips? Funktionen är att ge lite gömställe o skydd för insyn ovanifrån (hökproblem). Sen skulle jag vilja ha något som växer snabbt o kanske slingrar sig uppför nätsidorna. Humle?
Tacksam för tips
Huggorm
20-02-2014, 18:11
Syren fungerar bra, det är bara att gräva upp något skott som kommer en bit från moderplantan. Det kan också vara bra med fruktträd som ger hönsen lite mat. Humle och andra klätterväxter funkar fint på nätet men plantera gärna plantan på utsidan så får den vara ifred från hönsen. Vad du än väljer att plantera så måste du skydda det i en eller flera säsonger så inte hönsen äter upp det eller gräver upp det. Sedan är hönsskiten väldigt stark så eventuellt kan vissa träd och buskar ha ont av övergödningen men där jag växte upp bodde hönsen under lönnar och de klarade sig i alla fall bra.