MsRosegarden
Hejsvejs! Funderar på att plantera rosor som ska klänga längsefter en gammal trästol. Jag tänkte mig att ha arrangemanget utomhus (Sthlm) på min balkong som inte är i sydläge men typ nordost...

Har ni några bra tips på en ros som funkar i nordostläge och som kan klänga kring en stol? Både odlingsmässigt och som ni tycker skulle vara fint mot en sliten ljusbrun trästol. Vitt känner jag spontant!

Tack för era tips!

Sandra Rosegarden

Ms.rosegarden@gmail.com
oliv
Ska man sitta i stolen? smile.gif då gäller det att den inte har taggar...
Kajsa
Välj en klematis istället, rosor vill ha sol 5 - 6 tim. om dagen, den kommer blomma dåligt.
Titta i mitt album/Klematis, där finns många.
allakantralla
Hej!

Jag har balkong i nordost och sommarmånaderna har jag sol där från kanske fyra på eftermiddagen.

jag har en New Dawn som faktiskt växer bra där, den blommade bra både förra och förrförra året.

Jenny
oliv
Har man några timmars sol, kan man testa Mme Alfred Carrière. Den ska vara hyfsat skuggtålig.

Mme Alfred Carriere
MsRosegarden
Tack för era svar.

Nja, om det går vore det kul om det gick att sitta i stolen! Men troligen blir det bara för att det ska se snyggt ut. Jag gjorde en spalje för några år sedan, rättare sagt när mitt intresse för att odla växte fram, hos mina farföräldrar. Jag har funderat kring det, men skulle vilja hitta ett roligt sätt: Stol! smile.gif

Ska titta närmare på de rosor ni berättat om. Härligt smile.gif

Skickar in en bild i den här tråden, om det blir lyckat i sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon