Annelianna
21-02-2014, 14:44
Jag har ett trädgårdsland med pallkragar som jag fyllde med köpejord och komposterad varmkompost förra våren. Jag funderar på hur tidigt i år jag kan börja gödsla innan jag sår? Tänkte gödsla med komposterad varmkompost och kogödsel på påse. Till saken hör att jag är gravid och har börjat få ont av foglossning. Vet inte hur länge till jag kommer kunna bära och gräva och är därför inte ute efter vad som är optimalt utan efter hur tidigt det funkar att börja utan att allt kväve hinner läcka ut. Jorden har varit täckt med gräsklipp och växtdelar hela vintern. Funderar på om det kan funka att gödsla i början på mars och sen lägga tillbaka täcket av gräsklipp någon månad till i väntan på sådd för att undvika läckage? Vad tror ni? Bor i zon II-III.
Eva i Västerås
21-02-2014, 20:19
När du vill. Täck över landet med en stor presenning eller nåt, så regnar inte näringen bort.
Men påsarna kan du ju lägga hela, oöppnade på landet, och öppna/sprida innan du ska så och plantera, utan att behöva lyfta alls.
Stackars! Minns hur det var.
Hej
När man sår växter behöver inte så mycket gödsel för att frö använder ägna näring, men efter gro, så behöver dem näring o gödsla, jag tycker om du kan be om hjälp från mina kompisar i odla, för att du är gravid o behöver hjälp.
H.Bassam
Leopardcookie
16-03-2014, 12:04
Jag fortsätter med en fråga; behöver man vattna landet efter att man gödslat med höns- eller kogödsel?
Jag har lagt ko på påse runt mina syrener som blommat dåligt och hönsgödsel i perennrabatterna plus jordförbättring. Behövs det vattnas för att näringen ska komma ner i jorden eller löser det sig självt?
Jag tycker det låter som väldigt mycket gödsel om du har kompost så räcker det. Gräsklipp är enl Alnarp (jordbruksgymnasiet tror jag att det heter) nästbästa gödsel som finns, nummer ett är vilda malda örter klippet skall myllas ner färskt i jorden. Fast du kanske skall så något som behöver extra mycket näring. Mina syrener har aldrig någonsin fått gödning och blommar rikligt. De nya sorternas syrener vet jag inget om.
Leopardcookie
16-03-2014, 15:14
Om det var svaret på min fråga så har jag ingen kompost, bara köpt gödsel.
Men jag fick dock inte svar på om jag behöver vattna efter gödsling?
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2014, 19:33
CITAT (fvd @ 16-03-2014, 14:54)

Jag tycker det låter som väldigt mycket gödsel om du har kompost så räcker det. Gräsklipp är enl Alnarp (jordbruksgymnasiet tror jag att det heter) nästbästa gödsel som finns, nummer ett är vilda malda örter klippet skall myllas ner färskt i jorden. Fast du kanske skall så något som behöver extra mycket näring. Mina syrener har aldrig någonsin fått gödning och blommar rikligt. De nya sorternas syrener vet jag inget om.
Alnarp är inget gymnasium det är Sveriges lantbruks universitet.
Själv brukar jag inte gödsla förren efter marken börjat komma igång, kväve kan även försvinna via luften och finns det inga växter som växer bara försvinner det. Och vattnar man rinner det bara ner mot grundvattnet eftersom inga aktiva växtrötter finns där och suger upp allt.
Nej det behööver man inte.
Leopardcookie
17-03-2014, 07:05
Alla mina perenner är igång, löjtnatshjärtat är en decimeter ovan jord och riddarsporre också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.