Elisabeth P
Nu har jag köpt div fröer som jag med stor förväntan ska så....
men vad ska jag börja med.....har tyvärr inte jättemycket plats.
Tänker därför så lite av många olika sorter wink.gif
Bra är det ju om man kan så efter hand
Kul om ni kan hjälpa mig lite, även om jag googlat en del o läst här på odla så är jag minst sagt förvirrad.
Fröyra... giggle.gif Har hyffsat bra koll på vilka som måste ut..... men är det några som tar extra lång tid på sig .....?

Detta är vad jag har:

änglatrumpet
meconopsisi betnocifolia, blå bergvallmo
meconopsis grandis
pampasgräs
törnrosas kjortel
lathyrus sativus azureus, luktärt
campunala punctata, prickklocka
pyramidklocka
aconitum septentrionale ivorine, stormhatt
physalis
physalis pineapple
physalis strawberry
black spanish round, rädisa
smultronspenat
gojibär
tacanotume chili
vitlöksgräslök
palmlilja
californisk vallmo

Tacksam för svar thanks.gif
Elisabeth P
Tänker som så att de som ska gro i rumstemperatur måste bo på köksbänken .....
o där finns ju inte hur mycket plats som helst confused.gif
När de sen har grott kan de flytta ut i garaget där jag har ca 3-5 grader och lysrör.

Så vilka av ovanstående är mest "tröga" och behöver komma i jorden först????

Vill ju gärna börja i morgon ..... så snälla alla ni kunniga .....vad tror ni?

Vilka sorter ska jag börja så??

De som behöver kylas sätter jag ut och hoppas på minusgrader ett tag till
kerstin z5-6
Den enda du har som ska ut i minst 8 v är aconitum.. lycka till i trängseln. Meconopsis låter du så snart de grott komma i 3-5 under rör

Törnrosas kjortel tar tid börja nu.

Palmliljan tar minst 2 år, ha sådden inne några veckor sätt ut i vår och lämna ute.
Elisabeth P
Tack Kerstin thanks.gif

Så palmliljan tar sååå lång tid? Är tills den blommar du menar för gro måste den väl göra inom några veckor?

Bra med råd härifrån, litar på er yes.gif . Själv hade jag fått uppgift om att även campunala och meconopsis måste stratifieras, med det behövs inte då?
Elisabeth P
första sådden gjord.

Det blev
törnrosas kjortel
chili
meconopsis
physalis
samt en del ganska gamla frön som jag hittade i mina gömmor. Kul o se om det blir nåt.

Nu ska jag även blötlägga några frön för bästa resultat.....spännande.

Nu börjar väntan wub.gif
kerstin z5-6
CITAT (Elisabeth P @ 22-02-2014, 13:01) *
Tack Kerstin thanks.gif

Så palmliljan tar sååå lång tid? Är tills den blommar du menar för gro måste den väl göra inom några veckor?

Bra med råd härifrån, litar på er yes.gif . Själv hade jag fått uppgift om att även campunala och meconopsis måste stratifieras, med det behövs inte då?

Yucca filamentosa tar tid, har du tur gror ett smalt grässtrå från varje frö. Detta blad vissnar ner, under säsongen. ÅR 2 kommer fler blad och de börjar likna riktiga plantor.

Elisabeth P
Ok. Tack... det e ju bra att veta annars hade de nog åkt på komposten då de vissnar giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon