Full version: Hallonplantering
Tommy
Dags att premiära på hallon.

Farsgubben hade köpt plantor på Plantagen men kom på att han köpt för mycket och langade av en kruka hos mig.

Jag har bläddrat i mina böcker och läst här på odla det som står så jag är ganska säker på hur de ska platnteras om det inte vore för en liten sak...

I krukan stack det upp 5 stycken plantor... ca 1 cm grova och 30-40 cm höga... är det meningen att de skall delas och planteras en och en med avstånd som står i boken eller är hela krukan en planta??

Blir inte klok på detta... var finns de idiotsäkra beskrivningarna?? wacko.gif
MRLINDELL
Stack upp 5 st plantor ... hursa? Du menar att roten faller isär i 5 olika delar? I så fall kan du plantera dem på 5 ställen, det tar bara lite tid att hallonbuskarna blir stora. Man kan vara stygg och dela hallon som har fina rötter, det har jag gjort men det blir mindre buskar.
Notera att de flesta hallon ger skörd på fjolårets skott, ibland händer det att det blir hallon i alla fall. Hösthallon ger annars skörd på årets skott. Man kan blanda dessa hallon och få hallon hela sommaren.
Jag har 6 hallonsorter varav några plantor Lloyd George (hallonens Rolls Royce) som de allra flesta hallon härstammar från, ett av UR-hallonen. De hade flera skott som gick att dela och har tagit sig. De andra "härdiga" sorterna är ganska okänsliga och är lätta att dela om man vill ha fera plantor. Nackdelen är dock att plantan blir förestås motsvarande mindre.
Tommy
Ja... 5 pinnar stack upp ur krukan alltså.

När jag tog ur dem ur krukan gick det bra att dela dem så man får en och en.

Jag har inte så bråttom så jag tror jag planterar dem för sig.

Om nu inte någon annan har någon avvikande åsikt? unsure.gif
MRLINDELL
Det har dom inte om det är det du är ute efter. Grattis, du har då sparat 4 x vad plantan kostade tongue.gif
Jan af Lisö
Bra tips på hallonskötsel hittar man på Herberts hemsida:

http://www.hallonplantor.se/index.html

Hemsidan är så intressat att jag som aldrig brytt mig om hallon skall köpa fem nya plantor nu till våren - kan knappt hålla ut tills det är dax.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon