emmma
Ena hörnet av mitt trädgårdsland skuggas delvis av ett förråd. Sol fram till lunchtid ungefär. Jag vet att det inte alls är någon optimal placering men nu ligger det där det ligger.

Tänkte höra efter om någon här har erfarenhet kring grönsakssorter som klarar skugga/halvskugga bättre än andra. Mangold tycker jag har fungerat rätt bra trots skuggan, pak choi lika så. Rabarber växer bra i en annan skuggig del av trädgården. Raden av morötter såg dock väldigt ojämn ut när man jämförde delen i sol och delen i halvskugga .. Andra tips?
Piccante
Mörka bladgrönsaker som mangold brukar klara det bättre liksom växter med breda blad för de kompenserar genom att kunna absorbera mer solljus. Om du vill ha en perenn växt i halvskugga så sätt rabarber där. Annars skulle jag testa med spenat, japansk spenat och kålväxter.
emmma
Tack Piccante smile.gif
EKLO
Hej,

Jag tycker att sallader klarar halvskugga rätt bra. Och persilja. Potatis har också gått hyfsat hos mig. Bönor sådär, inte så bra.

De här grönsakerna har definitivt gått dåligt i halvskugga hos mig: Purjo, gul lök, vitkål, bryssel, ärter, dill, squash, gurka, palster, rotselleri, morot.
Piccante
Potatis har jag haft i halvskugga bakom häcken som omgärdar min odlingslott och det går jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon