Hej!
Jag har en dracena som hade ulllöss förra året. Jag köpte något medel på interflora för att bekämpa dessa och de försvann. Nu har jag dock märkt att det dykt upp igen och tror de befinner sig på rötterna(har ej kollat än). Det jag undrar är om jag ska behandla växten först och sen byta jord. Eller om jag ska omplantera först och sen sätta in behandling mot dessa odjur. Vilket är bäst? Eller har ni några andra tips?
Nenna på Aspö
19-03-2014, 15:58
Återkommande angrepp av ullöss brukar betyda att plantan är försvagad, men vissa blommor vill man inte göra sig av med... Jag hade börjat med att behandla, därefter planterat om och sedan behandlat igen för att om möjligt få växten lusfri. Man kan gnugga på alla löss man hittar med en trasa doppad i rödsprit som komplement till andra behandlingsmetoder, ju fler angreppssätt dess bättre.
skogstroll
19-03-2014, 20:46
Det finns ju ett trick med tobaksvatten. Ofta sitter det en luring i rotsystemet och får man inte bort den så... Lägg cigarettfimpar eller snus eller något i vatten och låt det stå lite. Jag vet inte vilka proportioner men doppa rotsystemet i det regelbundet så kanske det går... Jag har lyckats med det på mina orkidéer. Ge inte upp!
Hej
Som mina kompisar skrev om växter skötsel bra, man kan borta risken för insekter o sjukdom, men du kan borta dem genom:
Men du kan borta dem med hjälp av klister tejp som placeras över dem och sedan tejp fasta ägg och insekter, också rötter kan behandla på samma sätt, det är roligt att man kan borta dem utan annan bekämpning medel.
Obs
om du tycker om kan du tvätta blad o rötter efter detta med vatten som blandad med T sprit plus grönsåpa. förut kan vi säger provado men provado pinnor förbjuden att sälja i Sverige nu, men kan man spreja med Provado, de innehåller också växter näring.
H.bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.