Full version: Klippa ner rosor nu?
Ålgryte
Jag har gamla rosor som växer fel... De sträcker sig lååångt ut på gatan! Vad händer om jag redan nu klipper av dess långa grenar? Dör hela rosen då?
De växer i zon 3.
Kajsa
Vänta till den riktiga våren kommer, oavsett sort, det kan bli många kalla nätter ännu. Har grenarna hängt långt ut på gatan hela vintern kan det kanske få vara ett par månader till ?
Ålgryte
Jag tänkte att det Är lättare att klippa nu när de inte har blad och inte har vaknat fullt ur vintervilan...
De sägs ju att våren är på gång !

Vad riskerar jag om jag klipper några grenar "för tidigt"?
Bassam
Hej

Man kan klippa rosor under JAN- APRIL beror på vädret, om det är soligt o varmt så kan man klippa dem.

Obs
Under varm och soligt dag för att om vädret soligt o varm o inte regn , Såret läker snabbt och detta minska risken som kommer från Svamp.

H.Bassam
Ålgryte
Jag har fortfarande (eller snarare mina grannar...) problem med mina yviga härliga rosor. Jag klippte dem inte tillräckligt i våras.
Klarar de att bli "sågade vid fotknölen" när de nu har blommat?
Det gäller bl.a vresrosor, Peace och nyponrosor?
fvd
Det är klart att det går men du behöver klippa dem kontinuerligt om det inte skall bli likadant igen. När de börjar växa igen bör du fortsätta att klippa en bit i taget tills de står upp och du har fått en bra form som du gillar.
Ålgryte
Jodå de klipps varje år!
CITAT (fvd @ 26-06-2014, 17:52) *
... klippa en bit i taget tills de har fått en bra form som du gillar.

JAG gillar formen på mina rosor men vill ogärna klippa bort outslagna knoppar...
Klarar 50-åriga rosor att flyttas till en plats där de kan växa utan att skapa irritation och glupska rådjur?
Allekulla
jag tycker rosor är tåliga. Jag flyttar mina när det passar mig tidsmässigt. Det viktiga är att vattna tills de etablerat sig på den nya platsen. Så flytta du på dem, så du slipper klippa ner dem om du inte vill det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon