Full version: Bondböna Arne
lelu
Har blivit rekommenderad bondbönan Arne. Någon som vet var jag kan få tag i frö till denna?
Piccante
Är det någon gammal lantsort? Har aldrig hört talas om den.
Piccante
Det verkar som om 'Arne' bevaras av föreningen Sesam och då måste man vara medlem för att få beställa från dom om jag förstår rätt. http://www.foreningensesam.se/index.html
Scout
Föreningen sesam bevarar framför allt gamla lantrassorter och bygger på idén att dela med sig. Medlemmar skickar årligen in en lista med frösorter man har ett överskott av (både moderna och gamla sorter), detta sammanställs i en årsbok, där man ser vem som delar med sig av vad. Sen skickar medlem X bara en förfrågan om frön med frankerat kuvert till medlem Y som lägger i frön och skickar tillbaka. Mycket enkelt och sympatiskt, och en hel del sorter som inte går att få tag på i handeln. Samlar man frön blir det ofta fler än man kan göra av med själv och då är det bra om de kommer till nytta.

Jag är med i Sesam, och tog en titt i årets årsbok. Där kunde jag inte hitta någon bondböna vid namn Arne. Vilket betyder att det inte är någon medlem som valt att dela med sig av den i år. Med det inte sagt att den inte finns. Föreningen har även en fröbank där frön av en mängd äldre sorter förvaras nedfrysta. En person är ansvarig för varje växtslag och skickar frön av sorter som behöver förnyas till vissa medlemmar som odlar upp nya frön till fröbanken så att där alltid finns frön med bra grobarhet. Det är inte omöjligt att bondbönan Arne kanske finns i Sesams fröbank, dessvärre har jag ingen lista på vilka sorter som finns i fröbanken.
Piccante
Jag googlade på "bondböna Arne" och fick bara Sesam som sökträff. Förmodligen har den funnits i någon frölista på hemsidan någon gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon