sommarglädje
24-02-2014, 16:02
Hej! Planterade en klängros typ: `Goldstein` för snart 2år sedan. Jag har aldrig klippt den och undrar om jag behöver göra det för att den ska få blommor. Undrar även hur långt ner jag ska klippa isf, och vilken månad som är den bästa tiden för det?
Info på helpmefind:
http://www.helpmefind.com/gardening/l.php?l=2.42240(jag känner inte rosen)
För att rosen ska blomma behöver den tid att växa till sig + tillräckligt med soltimmar.
Enligt Help me find skulle det vara en rabattros ? Rosen heter inte Goldstern/ klängros från Kordes, gul ?
sommarglädje
01-03-2014, 23:44
Japp, den e gul!
Återblommande klätterrosor klipps så här.
Årsskott som drar i väg toppas, tripp, trapp, trull, då får man blommor på hela rosen, inte bara i toppen.
Dessa grenar sig andra året, sedan kortar man in sidoskotten 3 - 5 ögon.
Detta fortsätter man med 3 - 5 år, är rosen fyllig och stor kan man ta bort enstaka grener nerifrån. Har man bara enstaka huvudgrenar får man tänka sig för, inte säkert man får nya nerifrån man får vänta och se.
Nya klätterrosor kan behöva flera år innan man klipper, man får titta på varje enskild ros.
Klipp först när det är riktig vår, lägg på gödsel varje år.
sommarglädje
06-03-2014, 14:31
Tack så mycket för svar!! Eftersom min ros bara är ca 2år och "tanig" så ska jag följa ditt råd att bara klippa det nödvändigaste när det är riktig vår. Den har en enkel gren och en gren som delat sig i 2. Den grenen som delat sig i 2 är väldigt lång.. Vet ju inte vad ögon är, eller vad olika grenar heter.. men efterson plantan är ganska ung så kanske det är bäst att låta den vara? Är sugen på att klippa den längsta grenen eftersom den har blivit så väldigt lång, tror du det kan skada rosen??
Med vänlig hälsning Linda
kerstin z5-6
06-03-2014, 15:44
Klipper du för mycket av en kläng klätterros ,klipper du bort blommningen ,jag skulle låta bli att göra mer än att toppa den långa grenen och ta bort död ved. Den kommer att ge fler grenar och buska till sig senare ,men det tar tid.
Hej
Man kan ta bort fula grenar o döda grenar, för att garantera att rosorna ska ge blommor nästa år, man kan också korta lite fina grenar med att man ska gödsla bra.
H.Bassam
sommarglädje
27-03-2014, 23:49
CITAT (Bassam @ 07-03-2014, 01:35)

Hej
Man kan ta bort fula grenar o döda grenar, för att garantera att rosorna ska ge blommor nästa år, man kan också korta lite fina grenar med att man ska gödsla bra.
H.Bassam
Tackar så mycket för informationen!
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2014, 15:44)

Klipper du för mycket av en kläng klätterros ,klipper du bort blommningen ,jag skulle låta bli att göra mer än att toppa den långa grenen och ta bort död ved. Den kommer att ge fler grenar och buska till sig senare ,men det tar tid.
Ok, tack så mycket!
Hej
Det Är bra om du beskära dem på våren efter risk för frost försvinna, jag minar under April o Mars. klippa de över frisk knopp på formen som du tycker om.
H.Bassam
sommarglädje
18-04-2014, 15:21
CITAT (Bassam @ 28-03-2014, 03:01)

Hej
Det Är bra om du beskära dem på våren efter risk för frost försvinna, jag minar under April o Mars. klippa de över frisk knopp på formen som du tycker om.
H.Bassam
Okey, tack
Hej
Det finns princip lag på hur kan man klippa: olika rosor sorter: men om rosor inte blomma, det betyder inte att de ska blomma bra om man klippa dem, beskärning hjälper att växter blir mera stark med bra grönskar, men rosor är inte blommor eller har få blommor beror ofta:
1 om jorden har mera kväve o ch lite kalium och Fosfor, det hjälper om man ger jorden gödsel som innehåller mera kalium o Fosfor än kväve, det finns i marknad nu gödsel som her KP gödsel, eller man kan använda benmjöl och man man kan lägga den i jorden hela året för att de lösa näring långsam, man kan också använda blodmjöl under våren o sommar-
2 de blomma inte om sina plats har inte tillräcklig sol, så man behöver flytta de till andra plats som har mera sol.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.