Mattias_Göteborg
Hej!
Om jag odlar california wonder 2 meter ifrån thor F1 finns det ju en risk för korsning vilket jag inte vill ha, Hur stor tror ni risken är ?
Gossen Ruda
Tar du frön själv och odlar vidare med?
Mattias_Göteborg
Från california wonder men inte från Thor F1. Men vill inte att frukten ska förändras heller
Bassam
Hej

korsning mellan sorter måste händer, när man får sin frö, bara frö kan inte få korsning
om man köper frö från plantskolor, som de fick sina frö under special sätt, o de kan ge garanti för sina kunder. det är inte bra om man planterar sina frö, men efter mycket jobb ska man få sorten som man tycker inte om.

H.Bassam
Mattias_Göteborg
Okej, så du tror det är stor eller lite risk för att dom korsar varandra på två meters avstånd ?
mvh Mattias
RibesRubusVitis
Om jag förstått saken rätt blir den här generationens frukt ingen korsning, däremot finns alltid en risk för nästa generation. (Det är alltså fröna som är den genetiska avkomman.) Spara de frön du har nu, och använd så länge de är grobara. Sen är det säkrast att köpa nya.

http://homeguides.sfgate.com/can-use-seeds...lant-55788.html

Mattias_Göteborg
Okej, det låter ju riktigt gött, Behöver ändå inte ta några från från california wonder i år, jag har så många sparade från förra året. Thor F1 däremot har jag aldrig odlat innan, så ville vara på den säkra sidan att inte frukten blev förstörd
mvh Mattias
RibesRubusVitis
Annars har du ju alltid möjlighet att sticklingsföröka paprika, och under goda förhållanden går det även att övervintra plantorna.
Piccante
Frukten ändras inte om de skulle korsa sig i år utan det är avkomman från årets fröer i så fall som kan bli annorlunda.
jaj-51
Står plantorna så nära varandra blir det korsningar.

Hur frukterna kommer att påverkas är inte så lätt att veta.

Din F1 är redan den en korsning för att få fram önskade egenskaper, frö från F1 brukar resultera i några varianter.

Men det kan vara kul ändå med egna fröer från paprika.

Själv odlar jag med eget frö från en spetspaprika som var märkt med F1.
Är väl inne på 4 eller 5 genrationen eget frö nu och fortfarande är det som det första året! Blir lite fundersam på om sorten verkligen är en F1.
Mattias_Göteborg
Tack för hjälpen allihop! Det ska bli spännande att testa Thor F1, california wonder ligger mig dock varmt om hjärtat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon