|
abborrmaster
09-01-2003, 22:14
fick veta vad de gjorde för tie minuter sen och fick veta vad man kan göra som tydligen ska vara effektivast emot dem. Nämligen att sätta en tändsticka (obränd) i jorden för de tål inte svavlet!
Morsan säjer att de e effektivare än fat med bärs. Billigare oxå.
/Simon
Ingrid på Västkusten
09-01-2003, 22:47
Med tanke på att fruktflugor inte alls bor i krukväxtjorden eller blomkrukorna så är det tyvärr ett synnerligt overksamt tips.
Det är en himla skillnad på de små svarta flugorna i sådden (sorgmyggor - Sciaraflugo -r fungus gnats -etc etc) och fruktflugor. Fruktflugorna fångar man med antingen en mugg med öl/vin/ättika utspätt i vatten. de har stora röda ögon, och ser lite annorludna ut än Sciaraflugorna.
Angående sciaraflugorna har många tips luftats här å forumet inklusive det synnerligen dumma som alltid dyker upp nämligen köttätande växter :-/ Med tanke på att Sciaraflugans larver trivs alldels utmärkt i den köttätande växtens speciella torvblandning i jordne så skulle jag avstå i alla väder.
Gula klisterlappar, vattna med Pyrex-Pyrethrin, låt torka ordentligt mellan vattninganra, sterilisering av såjord, täck krukorna med grus etc etc är alla bra tips som fungerar emot sciaraflugorna. har du sådderna fulla med dem så är det antagligen redan försent för en del omtåliga fröer och fröplantor. Deras larver käkar på fröerna. och det är larverna somär farliga. Förutom att de äter bär de med sig mögelsvampens sporer (Botrytis9.
vill Du veta mer?
undrar ingrid
*Felix matte*
09-01-2003, 22:49
Eller så kan du strö hackad Persilja på jorden i krukan. Väldigt effektivt enl. mina rön. Vilken väg vill morsan din ha tändstickan? I krukan menar jag.
abborrmaster
09-01-2003, 22:52
ööö jag ska ta reda på om det e scarioflugor (ellervafandesmåjävlarnahette) som jag skymtat ett par tre gånger i huset eller om det e fruktflugor.... Sen vill jag veta mer  Men jag blir så förbannad  på dom alså.... /Simon
abborrmaster
09-01-2003, 22:54
CITAT (Felix matte @ 09-01-2003, 22:49) Eller så kan du strö hackad Persilja på jorden i krukan. Väldigt effektivt enl. mina rön. Vilken väg vill morsan din ha tändstickan? I krukan menar jag. svavlet neråt... För larvjävlarna tål inte svavel... Jag har nu en i varje kruka utifall att det skulle ha varit "skarippofluger" ellervafandenuheter /Simon
Åsa, mälardalen zon 2
09-01-2003, 22:58
Hittar du sådanahära larver i jorden så är det sorgmyggor  Larverna blir ungefär 6-7mm långa. De trivs i jord med mycket torv i som hålls ganska fuktig.
abborrmaster
09-01-2003, 23:27
mördarsnigelragun verkade ju rätt gott vid närmare eftertanke...
Ingrid på Västkusten
10-01-2003, 07:41
Ja dessa sviiiiiin! Både mördarsniglar och dessa äckelflugor.
Om Du har dem hemma så starta bekämpningen om så bara för att rädda sådderna. De kan käka upp ett såbrätte på en vecka .
Hälsar Ingrid
abborrmaster
11-01-2003, 15:06
jag har inte sett en fluga på mer än en vecka faktist... Har bara skymtat en tre gånger allt som allt. Om jag skymtar en så lägger jag genast ut ett fat med persilja eller öl i. fatöl då hehe /Simon
*Felix matte*
11-01-2003, 20:52
Persiljan skall inte ligga på fat Den skall STRÖS PÅ JORDEN I KRUKAN!
Ingrid på Västkusten
11-01-2003, 21:18
Stööön är det sorgmyggor Du har Simon så är det inte ÖL på FAT som Du skall ha -stöööön det var för FRUKTFLUGOR :-))
Hälsar ingrid
abborrmaster
11-01-2003, 21:22
kunde jag missa det med det feta typsnittet?
Ingrid på Västkusten
11-01-2003, 21:26
Spar ölen LOL den kan va braoha vid en regnig dag
Rimmar Ingrid illa
abborrmaster
11-01-2003, 21:31
Jag ska pröva det som konsumeras in härnärmast, om det är öl eller persilja vet jag ej men förmodligen öl.
/Simon
Ingrid på Västkusten
11-01-2003, 21:33
Rekommenderas :-))))
*LOL*
hälsar ingrid
abborrmaster
13-01-2003, 18:24
HELVETTEE!!!!! Nu har jag blivit så grymt otroligt invaderad av dem... Jag har sett flugjävlarna lite här o var kanske fyra gem gånger sammanlagt en o för sej i luftrummet. Men nu när jag skulle vattna mangoplantan (som jag tror är den enda jag glömt stoppa tändsticka i) så var det MINST TRE FÖRBANNADE PISSARSELEN DÄR!
ursäkta mitt språk, bli inte upprörda webbmastärs...
Jag har fångat dem och jag har inte sett nått spår av röda ögon på dem (hur fan man nu ska kunna se det)
Det funkar med en lättöl inte sant?
/Simon
abborrmaster
13-01-2003, 18:34
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2003, 22:47) har du sådderna fulla med dem så är det antagligen redan försent för en del omtåliga fröer och fröplantor. Deras larver käkar på fröerna. Fasen då... Jag ger upp odling, när jag kasserade min ananas hittade jag däremot inga larver... /Simon
abborrmaster
13-01-2003, 18:40
CITAT (abborrmaster @ 13-01-2003, 18:34) CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2003, 22:47) har du sådderna fulla med dem så är det antagligen redan försent för en del omtåliga fröer och fröplantor. Deras larver käkar på fröerna. Fasen då... Jag ger upp odling, när jag kasserade min ananas hittade jag däremot inga larver... /Simon NEJ JAG GER INTE UPP!!!! Min första chillipplanta har presis grott upptäckte jag presis!!!! Jag är SÅÅÅ lycklig!!! Ursäkta att mina meddelanden flödar över men det är mycket känsliga ögonblick detta!!! Jag är lycklig i ordets rätta mening!!!!! Jag har aldrig varit så här glad i mitt odlarliv känns det som... Jag erbjuder alla... öööh..... gratis frivigga kramar eller nåt sånt!!! ÄLSKAR ER... Och chillin med.... Jag går runt i lägenheten o fånler  kärlek/Simon
härligt att chilin e på g jag har själv haft några som min systerson brukar få jag drar upp dom från frö o han tar över o brukar få frukter i ett par år sen kommer han hit oså lagar vi good mat med dom som ingredienser lycka till o du de där me flugor de brukar gå upp o ner i perioder men alla sätt att bekämpa dom på e nog bra ,någon sa lagerblad i krukorna o det har jag haft ett tag o inte sett till några dumma flugor på ett tag men dom jäklarna kommer ju alltid tebax
När det gäller bekämpning av elaka flugor kan jag varmt rekommendera en katt. Min Sigge käkar upp alla han får tag på. Även spindlar etc har en strykande åtgång. Torka är också bra. Fluger kommer fatt man har vattnat för mycket och har surt vatten på faten eller ful frukt som ligger och jäser. Noll fluger hos Sassa
abborrmaster
14-01-2003, 09:59
jo jag har torkat melon och papaya kärnor i köket och det är nog så fruktflugor kommit hit, om de har kommit...
Nu tänker jag bara vattna när det är snustorrt i jorden. Och på tal om snus, morsan tyckte att om man hade lite baksnus ovanpå jorden så håller man ju flygfäna borta... Ska jag kassera mina prillor i jorden tycker ni? Verkar det vara en bra ide?
Förövrigt har jag ett burklock med öl som jag haft i ett par dagar och som jag byter ut varje dag (varje dag hehe) mot nytt öl, men några flugor har inte fastnat...
/Simon
Ingrid på Västkusten
14-01-2003, 10:18
Låter inte som fruktflugor då. Och det är nästan bättre emd fruktflugor än sorgmyggor.Ögona är så stora och röda att man ser dem LOL på fruktflugorna.
Nåja - manl är sålängeman elver - lycka tillmed chilisarna, oxh som jag skreev innan - det är LARVEN ifrån sorgmyggorna som är farlig - de vuxna bara lägger flera ägg.
Hälsar Ingrid
abborrmaster
14-01-2003, 10:48
japp, men det gror ju iallafall... Nu har jag inte sett dessa sorgmyggor (de ser ju lite ut som myggor i formen, då måste det väl vara dem) på hela dagen, igår såg jag PISSMÅNGA men jag lyckades utrota alla jag såg...
Men ytterligare frön har grott! Faaasen fad kul!
/Simon
abborrmaster
14-01-2003, 16:24
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-01-2003, 10:18) manl är sålängeman elver - lycka tillmed hihiihii... Sista frågan, var kommer flugorna ifrån egentligen? Andra lägenheter? Ifrån utomhus? Ifrån blad från konsum? /Simon
Ingrid på Västkusten
15-01-2003, 14:18
Torven - jorden - den vi hackar och rackar så mkt på! Flugorna förekommer ju i Naturen åsså bryts torven - äggen följer med....
Hälsar Ingrid
abborrmaster
15-01-2003, 15:20
så det är "änglamark blomjord" som är tjuvarna altså?
/Simon
Ingrid på Västkusten
16-01-2003, 07:16
ALL köpejord Simon....mer elelr mindre infekterad.
Ingrid
Gunvor Nilsson
16-01-2003, 07:52
På den här sidan finns mycket smått och gott - kärringråd för hushållet (och ohyra och odlingar) http://hem.passagen.se/lilltuff/karring.htm
*Felix matte*
16-01-2003, 08:35
Tack för länken Gunvor. Mycket matnyttigt på den sidan. Hamnade i Favoriter.
Annika zon 4
16-01-2003, 13:56
CITAT (abborrmaster @ 14-01-2003, 16:24) CITAT (Ingrid på Västkusten @ 14-01-2003, 10:18) manl är sålängeman elver - lycka tillmed hihiihii... Sista frågan, var kommer flugorna ifrån egentligen? Andra lägenheter? Ifrån utomhus? Ifrån blad från konsum? /Simon Sommartid bildas mycke flugor från fruktskal. Inge mojsigt alls. Året som var klarade vi oss skapligt. Men året dessförinnan  Det var sådana mängder, dom bildades i påsen som skulle ut i komposten. Det va så mycke så ja jaga dom me dammsugar´n varje da´. Dom va sluga dom j...na
abborrmaster
16-01-2003, 14:18
Jaja, mina grejer gror ju så det verkar som om de inte är det största hotet som finns.... Men kiwin som har känsliga små frön ville inte gro, däremot gjorde tobaken det som hade precis lika stora frön och såddes samtidigt!!
/Simon
Annika zon 4
16-01-2003, 14:29
CITAT (Sassa @ 14-01-2003, 09:10) När det gäller bekämpning av elaka flugor kan jag varmt rekommendera en katt. Min Sigge käkar upp alla han får tag på. Även spindlar etc har en strykande åtgång. Torka är också bra. Fluger kommer fatt man har vattnat för mycket och har surt vatten på faten eller ful frukt som ligger och jäser. Noll fluger hos Sassa  Duscha med en svag såpalösning. Några droppar i en duschflaska borde vara lagom. Spreja även kruka, fat. Du kan äve torka rent där växterna är med såpa. Lycka till
abborrmaster
16-01-2003, 14:51
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-01-2003, 22:58) Hittar du sådanahära larver i jorden så är det sorgmyggor  Larverna blir ungefär 6-7mm långa. De trivs i jord med mycket torv i som hålls ganska fuktig. allså... 6-7 millimeter?? Inte 0.6 - 0.7 mm? För är de så stora är de ju stora som spyflugelarver (maggots) ch med andra ord läskiga som fan!!! /Simon
abborrmaster
17-01-2003, 01:29
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 11-01-2003, 21:18) Stööön är det sorgmyggor Du har Simon så är det inte ÖL på FAT som Du skall ha -stöööön det var för FRUKTFLUGOR :-))
Hälsar ingrid oj vad rörigt allt blev  NU upptäckte jag det... Jaja, men inga har fastnat i ölen iallafall HAHA... Så då har jag ju inte fruktflugor iallafall  /Simon
abborrmaster
01-02-2003, 16:54
WOHOOO! Potatisvattnet gjorde susen! Tack för tipset, trotts att jag behövde göra mer än att läsa det!!!!!
/Simon
abborrmaster
02-02-2003, 13:33
fast när potatisen ruttnar e det väl dags att byta eller hur?
/Simon
Gunvor Nilsson
02-02-2003, 13:38
Har du råd med en potatis till så är det bra!
abborrmaster
02-02-2003, 18:50
men jag ska ju köpa stenmjöl  /Simon
abborrmaster
02-02-2003, 18:58
hehehehe...  Orden fummlar på tangentbordet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|