Mall
Jag var inte så snabb på att ta in mina balkongväxter och nu ser mina blomlådor väldigt dystra ut. Det ser ut som att murgrönorna fortfarande lever dock, jag är helt grön på det här med växter men jag tycker det är väldigt kul och fint så försöker lära mig. Så ursäkta för den här dumma frågan men klarar sig murgrönan sig över vintern? Vad bör jag göra i vår? Plantera om i ny jord eller bör jag ta in det redan nu och plantera om de inomhus?
fvd
Inga frågor är dumma utom de som man inte ställer. Jag har haft trädgård i många år men det är fortfarande mycket jag inte vet och det är det som är poängen. Det är alltid spännande och man lär sig hela tiden så det blir aldrig tråkigt. Jag har inte haft murgröna ute men jag fick ett blomsterarrangemang i julas med murgröna i. Jag frågade på plantagen om den var härdig ute och svarade nekande och upplyste mig om att det finns många sorter. Så du får fråga där du köpte den eller visa upp den någonstans, såvida inte någon här på forumet kan svara på rak arm och det skulle inte förvåna mig. Ha så kul du har mycket roligt framför dig.
RibesRubusVitis
Här i Lund (zon 1) klarar sig murgrönan utmärkt utomhus. Jag har aldrig tagit in mina. Vi brukar få som kallast minus 15 grader.
Gossen Ruda
Vår vanliga murgröna är härdig i ungefär hela Götaland, givetvis med lokala variationer.
Huggorm
Den är ju till och med inhemsk i Sverige, upp till Stockholm ungefär. Men det är som sagt den vanliga murgrönan och det finns flera andra sorter som är mindre härdiga.
Bassam
Hej
För att ska du få bra svaret, du behöver skreva vilket sort har du, det kommer hela tiden nya sorter med olika härdighet, själv kan jag inte köpa växter om jag vet vilket nam har den, för att leta efter skötsel som passar den.

Obs
Kanaria murgrön Kan klara sig ute o inne, men tycker jag om man ska plantera dem ute måste täcka jord bra.

men om man vill övervintra dem inne behöver dem svalt med ljus och försiktigt med vatten.
H.Bassam
Peztis
Varmt välkommen till Odla med ditt första inlägg!

Som jag har förstått det finns det alltså olika sorters murgröna och de har olika härdighet här hos oss. Jag vet att jag köpte murgröna till mina lådor ute i somras och på dem stod de att de skulle vara härdiga. De står på trappen ute nu och ser fina ut men å andra sidan är ju den här vintern lite .... udda.

Nu är det ju så varmt ute men annars är det ju så att om det är fruset i marken så kan det bli jobbigt för murgrönan på våren när solen skiner och den tror att nu ska den börja växa. Problemet är då att den inte kan suga upp vatten ur den frusna marken så därför brukar man skydda med t ex säckväv. Samma sak med barrväxter städsegröna växter (rhododendron, viss liguster m fl).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon