Full version: Kronärtskockor
Påtoppen
Hur långt har era kronärtskockor kommit?

Jag har mina under växtbelysning i ganska svalt rum (under 20 grader). Har planterat om dem en gång, i en kruka ca 5*5 cm. Borde de fått en större kruka direkt?

Hur sköter man dem bäst?
strandskatan
Egentligen är jag väl inte rätt person att svara, eftersom mitt första försök med kronärtskocka (förra året) misslyckades - det hann aldrig bli några skockor. Årets är i alla fall 20 cm höga, jag satte dem alldeles i början av januari, tror jag började för sent förra året. Jag har också skolat om mina en gång, till avklippta mjölkpaket, vattnar bara i ytterkant, tempen varierar mellan tolv och arton grader, står under lysrör. I år tänker jag odla mina i 10-liters plastspannar, det blir ju varmare än i marken, läste någonstans att det ska gå bra. Förra året skolade jag inte om dem mer när jag satt dem i mjölkkartongerna, har inte tänkt göra det i år heller. Vi får jämföra och se hur det går! Min sort heter förresten Green Globe, vad heter dina skockor?
Påtoppen
[attachment=80385:image.jpg]

Så här ser de ut. Får kolla påsen vad det är för sort.

Jag misslyckades också i fjol tongue.gif fick långa rangliga plantor, någon vissnade och de andra gick sönder vid utplantering (var mest stjälk och några enstaka blad, för lite ljus)

Hade inte tänkt ge mig på dem i år igen men med extra belysning tänkte jag ge det en chans till :-)
strandskatan
Här är mina:
Påtoppen
smart att binda ihop dem lite smile.gif
Kommer det att komma någon stjälk eller hur kommer de att fortsätta växa? Bara spret nedtill?
strandskatan
Minns tyvärr inte hur de växte och har ingen bild. Tror de fortsatte se ungefär likadana ut fast större.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon