Stefulainen
27-02-2014, 12:28
Vi har flyttat till ett nytt hus där trädgården enbart består av en plan gräsmatta med ett par äldre björkar.
Skulle gärna plantera ett par äppelträd (3-5 st), varav åtminstone ett skulle få vara ett som skulle växa snabbt och snabbt börja ge stora skördar, vilken sort månne uppfyller de kraven? :-)
Jan af Lisö
27-02-2014, 12:56
Dina krav är lite oförenliga, de äppelträden som växer snabbt brukar ta tid på sig att bära !!!
En sort som är rikbärande och i mitt tycker mycket goda är Eva-Lotta. De finns inte i handeln då de har väldigt tunt skal och kan följakligen inte transporteras utan att skadas.
Bor du i södra eller mellersta Sverige så skulle jag rekommendera Amorosa, både jättegoda och jättevackra.
Äppelträd på svagväxande grundstammar, t.ex B9, brukar bära tidigt. Så Eva-Lotta på B9 kan kanske ge skördar snabbt ?
Hej
Om man köper träd som växer i krukor, och de är gamla, man kan spara mycket väntar, beror på hur mycket gammal träd som står i kruka.
H.Bassam
Stefulainen
28-02-2014, 13:15
Det viktiga är väl att de börjar ge skörd tidigt (tidigt = i unga år). Hur snabbt själva trädet växer spelar inte lika stor roll, det är ju äpplen som är det viktiga.
Pauline/Sthlm
01-03-2014, 16:38
Vi satte ett plantskole-ordinärstort Gyllenkroks Astrakan som nu på tredje året gav tre supergoda äpplen, hopp om stigande skörd framöver...
Tuff lerjord med sprängsten, uppblandad m köpejord bortåt 50-50 (dvs nu säkert reducerad till 30-70...) sällan vattenbrist iaf
Whiskuchi
02-03-2014, 15:28
Mitt Birgit Bonnier gav frukt redan andra året, lite oväntat eftersom det inte är på svagväxande grundstam och jag alltid hört att det då brukar dröja.
Katja ger mycket frukt direkt. Måste t.o.m gallras. Sommarfrukt, dvs skördas till skolstarten i augusti. Helröda vackra frukter med vitt krispigt fruktkött. Supersmaskiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.