Boxer

Detta är ett familjeträd dom ger massor av äpplen och ägaren undrar hur han ska beskära det. Jag tycker att det är svårt att se på bilder, men generellt säger han att det ger så mycket frukt att han är rädd för att grenarna ska brytas av. Vad jag kan se är det inget "skatbo" med massor av vattenskott, och det säger ägaren också.

Att stötta upp grenarna är troligtvis inte läge att göra i detta fallet. Hade ni klippt in grenarna en bit eller gjort på något annat sätt?

Känner ni till någon skicklig i Falköpingstrakten som är försiktig och eftertänksam med sekatören?
Bassam
Hej

Du kan borta skott som är inte passa äpple träd formen, ta bort vattenskott för att de bär inte bra frukter. ta bort skott som växer inne krona träd, och skott som korsar med andra,
och ta bort skott som står spetsig.
Obs
Det är viktigt att ger träd bra formen som ger solen o luften går bra genom krona träd,
och minska skott som bär frukt.
H.Bassam
Huggorm
Jag får nog hålla med Bassam den här gången. Jag hade tagit bort en del skott för att få in mer luft och ljus i kronan och sådana skott som växer åt fel håll eller korsar. Men det är viktigt att inte ta för mycket på en gång utan hellre fördela ut det på flera år. Sedan kan det vara en god idé med kartgallring om man är rädd för att frukten skall knäcka grenarna. Då får dessutom trädet mer kraft att lägga på den återstående frukten så den blir ännu större och finare.
Jan af Lisö
Eftersom detta är ett familjeträd så skulle jag lämna jobbet åt en äkta expert, då de olika ymparna har olika växtsätt. Troligen handlar det här om ett treårsprojekt och beskäringen bör göras under JAS.

Kanske någon av länkarna kommer dig till nytta:
http://www.svepom.com/pomologi_beskarning_expertis.php

http://www.svepom.com/verksamhet_kalendarium.php
Boxer
CITAT
Eftersom detta är ett familjeträd så skulle jag lämna jobbet åt en äkta expert, då de olika ymparna har olika växtsätt. Troligen handlar det här om ett treårsprojekt och beskäringen bör göras under JAS.

Detta tog jag fasta på och vidarebefordrade till ägaren. Hoppas han hittar en duktig arborist.

Tack alla för svar tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon