Full version: Durian?
ritva1950
Hej!
Hört talas om Frukten Durian men vet inte hur den smakar?
Berätta gärna hur frukten luktar och hur fruktens kött smakar?
För att jag har hört lite här och där, men inte fått en rätt uppfattning om frukten.
Och vart köper man den i Stockholm?

Tacksam för varje svar!

MVH Ritva
Piccante
Direkt från kylskåpet luktar och smakar den inte så mycket. Rumstempererad eller varm tycker en del att den luktar ruttet. Jag tycker inte det är någon höjdare att äta men den är ju väldigt uppskattad i sydostasien.
Kolla i thai och vietnamesiska matbutiker de har ofta duria.
Gossen Ruda
AKB-tjejen jag följer var ju i Indonesien ett år. Här smakar hon på durianglass. Det var nog inte riktigt gott. biggrin.gif Hon är dock inte kräsmagad, hon testar glatt och villigt det mesta. I ett TV-progam i veckan smaskade hon i sig en skorpion, tillagad, och tidigare för några år sen testade hon silkesmaskpuppor. Det var inte heller gott. Annars äter hon gärna nattou, en japansk specialitet bestående av jästa soyabönor. Hon skulle säkert testa surströmming om hon kom åt. laugh.gif http://www.youtube.com/watch?v=OwQWQlmdr8k
gammelnalle
Tyvärr vågade jag inte prova Durian när jag var i Myanmar nyligen.... Den ser ju rätt festlig ut och asiaterna verkar ha den bland favoriter.
En skylt i Hotellfoajen på hotellet i Yangoon talade om att man INTE fick ta in den på hotellet.

Frågade givetvis, och fick svaret att den KAN lukta starkt (de sa absolut inte ILLA) och vissa gäster gillade inte den doften...

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon