myraan
Hej!

Jag skulle vilja veta lite om vad man egentligen gör när man pollinerar blommor.
Jag har ju hört att folk penslar på blommorna och sedan penslar det på en annan blomma, så ska tydligen fler blommor bildas, om jag förstått saken rätt.

Men jag förstår inte vilken nytta det gör om man tar pollen från en blomma och lägger det på en annan, det är ju liksom redan en blomma där.. På vilket sätt kan det göra så att fler blommor bildas?

Någon som förstår får gärna förklara för mig hur det går till och hur man ska göra smile.gif Det skulle vara kul att få många blommor på hibiskusarna till våren!
Meccah
Urdrag från Wikipedia(http://sv.wikipedia.org/wiki/Pollinering):

Pollinering är ett system för sexuell befruktning som används av en majoritet av växtarterna som blommar och sätter frö, fanerogamer[1]. Systemet är en sexuell fortplantning analogt med det hos djur. Det finns två huvudsakliga typer av pollinering; korspollinering och självpollinering. Pollineringen kan ske antingen abiotiskt eller biotiskt. Den abiotiska pollineringen sker med hjälp av icke levande vektorer som vind eller vatten. Den biotiska pollineringen sker med hjälp av organismer, så kallade pollinatörer, främst djur. Det finns olika djurgrupper som kan pollinera växter, de allra flesta är insekter men även fladdermöss, fåglar och ödlor.[2] När en pollinatör söker föda på blommor (i form av pollen och/eller nektar) överför pollinatören ibland pollen från växtens hanorgan, ståndarna, till honorganen, pistillen. Det är också själva definitionen av pollinering: Överföring av pollenkorn från ståndarna på en blomma till pistillens märke på en annan[3]. De små pollenkornen hos växterna motsvarar djurens sädesceller.

Anledningen till att pollinatörer söker föda på blommor är att de flesta växter som pollineras av pollinatörer har utvecklat olika typer av belöningar till besökarna. De två vanligaste belöningarna är nektar och pollen, men i vissa fall förekommer oljor och fettrika utväxter. Många av dessa växter har också utvecklat stora och färgrika strukturer, till exempel kronblad, och dofter för att visa att här finns det en belöning att hämta. Ibland har kronbladen också mönster som vägleder djuret till de delar där belöningen och befruktningsmekanismen finns. Dessa mönster kan oftast bara uppfattas om man ser ultraviolett ljus och är osynliga för oss människor.

Man stryker alltså försiktigt blommans mitt (pistillen) med penseln och penslar sedan sedan alla blommor med de frön man får med sig från blommorna.
Piccante
CITAT (myraan @ 28-02-2014, 15:56) *
Hej!

Jag skulle vilja veta lite om vad man egentligen gör när man pollinerar blommor.
Jag har ju hört att folk penslar på blommorna och sedan penslar det på en annan blomma, så ska tydligen fler blommor bildas, om jag förstått saken rätt.

Men jag förstår inte vilken nytta det gör om man tar pollen från en blomma och lägger det på en annan, det är ju liksom redan en blomma där.. På vilket sätt kan det göra så att fler blommor bildas?

Någon som förstår får gärna förklara för mig hur det går till och hur man ska göra smile.gif Det skulle vara kul att få många blommor på hibiskusarna till våren!

Pollinering är sexuell förökning och det gör du för att få frukt. Det bildas inte fler blommor ur blommor utan de bildas från blomanlag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon