Hej!
Som rubriken lyder behöver jag hjälp.
Köpte idag lökar från Nelson,
Anemone "mister fokker" och Agapanthus.
Har aldrig planterat något förut därför undrar jag hur jag skall gå till väga för att lyckas..
I affären sa dom att u-jord var lämpligt..
Men går det bra med vanlig planteringsjord som jag har hemma?
Köpte benmjöl, den var tydligen nödvändigt!
Måste jag plantera dom direkt eller går det bra och vänta?
Jätte tacksam om nån kunnig människa kunde hjälpa mej på rätt väg..
Jag köper Anemonelökar varje år som jag planterar när jorden är tillräckligt varm.
De övervintrar inte hos mig och jag är lite lat så jag köper nya istället.
Hur du skall göra med Agapantus allra bäst vet jag inte. Jag planterade mina lökar i april och ställde ut när det inte var risk för frost. Det är nu 2 år sedan. Spännande och se om de blommar i år.
Åsa, mälardalen zon 2
03-03-2014, 20:06
Planteringsjord duger ofta bara till jordförbättring utomhus inte till att plantera växter i jag skulle ta krukväxtjord med små lecakulor i eller U-jord de jordarna är det bättre och hållbarare struktur på + de brukar innehålla mer näring. Och det är ingen superbrådska plantera de växter du nämner.
theseraphim
03-03-2014, 22:13
Agapanthus brukar behöva tid och fostran innan de hamnar i trädgården så börja driv den snart i blomjord(u-jord är bara Hasselfors namn på deras urn/krukjord och alla jordproducenter har liknande jordar under olika namn). Ställ den i ett fönster och låt den växa på sig så du har en kraftig och fin planta lagom till senvåren. Anemonerna kan du vänta lite med men inte allt för länge, om jag inte minns helt fel så ska det stå på förpackningen när du bör plantera den, Nelson har oftast en tidslinje på baksidan av etiketten som visar när, var och hur du ska göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.