|
Full version: Fjärilsholk..
Hej på er! Mina föräldrar har fått en fjärilsholk(?) i present... Nu vet de inte riktigt om det är ett bo eller en matplats? Den är halvmåneformad och har "staketribbor" och tak.. Har sökt båda här och på webben men hittar inget om dessa. För det är väl för Fjärilar??!! Jag sätter min tro och hopp till er alla! :huh:Mvh Annlouice
Jag har aldrig hört talas om att det finns några slag "boplatser" för fjärilar att köpa. Men det kanske det finns. Vad som dock finns är "matplatser" för fjärilar där man matar dem med sockerlösning men sådana jag sett stämmer inte riktigt med din beskrivning men nästan,, Kanske kan det vara en sådan. De är ganska roliga att ha, de funkar på en balkong också, man måste inte ha en trädgård.  Jag fixade inte riktigt att sätta in en länk men du kan själv gå in och kolla på Svenska Naturskyddsföreningens hemsida, snf.se och söka på "fjärilsrestaurang flutterby". Det finns en massa annan information om vad man kan göra för att locka fjärilar, det finns ett fint förslag på en fjärilsvänlig trädgård med växter, böcker i ämnet osv. Dagfjärilarna har ju kraftigt minskat i antal det sista decenniet med gifter, bekämpningsmedel och genom den mark som människan tar i anspråk.
Gossen Ruda
13-04-2004, 08:29
Fjärilar behöver inga bon att vistas i, dom sätter sig var som helst. Matplatser är väl inte helt fel men kanske en lite onyttig pryl. För fjärilarna alltså, det finns nektar i överskott ändå.
Beträffande fjärilarnas ev minskning så är det säkert den sista saken som stämmer. All mark används mer intensivt numera så naturlivet får mindre utrymme. Fast någon större minskning har jag inte märkt. Det är värre i jordbrukslandskapet.
Nej, det finns inte nektar i överflöd från de blommor som passar dagfjärilar bäst, det är därför de minskat så drastiskt i antal. Mångfalden av blommor minskar på grund av ex. bekämpningsmedel som ju är till för att eliminera vissa arter. Det ger också mindre livsutrymme för en del arter att odla bara en eller några grödor på stora arealer där det annars kunde vara tusentals.Detta är ju några anledningar, den samlade orsaken i stort är ju att människan tar mer och mer utrymme på olika sätt,varav några är nämda här, precis som du säger. Det handlar ju inte bara om att växtlighet och fjärilar får mindre livsutrymme utan även fåglar osv, det påverkar ju givetvis hela näringspyramiden. Jag tycker att man gör en god gärning i att skapa mer fjärilsvänlig trädgård.
Gossen Ruda
13-04-2004, 17:56
Jag har inte märkt någon drastisk nedgång så jag undrar lite över uppgifterna. Fast att någon nedgång skulle bero på nektarbrist betvivlar jag. Men att tjafsa om detta är ingen idé, kom gärna med mer faktauppgifter. Nu sprutar man inte bort blommor bara så där, dom stryker med i jordbruket ändå. För att inte tala om alla grönytor i städerna. Av någon konstig anledning måste alla dessa klippas hela tiden till stora kostnader. Fram för mer ängsmark.
Annlouice, fjärilsholken dina föräldrar fått är förmodligen till för att fjärilar skall övervintra i. Jag har sommarjobbat på ett ställe där man tidigare hade haft fjärilsholkstillverkning som terapiarbete. Holken skulle fyllas med torrt gräs och barkbitar eller nåt i den stilen så ska fjärilar kunna krypa in och tillbringa vintern där... Vet inte om det funkar, men "holkarna" var rätt gulliga!
Gossen Ruda
13-04-2004, 20:34
Möjligen det då. Gulligt är väl ett adekvat uttryck. Praktiskt? Tveksamt. Jag anar ett stort informationsproblem.
He he... det satt en holk på ett träd utanför, man jag såg aldrig nån fjäril i den, varken på hösten eller våren. Är informationsproblemet kanske av den arten att det är svårt att få fjärilarna att fatta vad dom skall göra med holken?
Gossen Ruda
13-04-2004, 20:43
Nåt sånt.  Människan spår men naturen den rår.
Svenska Naturskyddsföreningen har tips om fjärilsträdgårdar här. Jag tror det är viktigare att skapa läade platser med tidiga, doftande vårblommor än att göra bostäder åt fjärilslarverna, men en och annan larvbostad skadar säkert inte! Häll lite nektar i en skål i holken tidigt på våren så kommer säkert en och annan fjäril dit också. De har svårt på våren innan blomningen kommit igång. Vi som har lite vilda trädgårdar och vi som bränner oss på nässlor på tomten, vi som storhandlar varje gång vi går in i en trädgårdshandel och vi som sliter med spade, täckodling och tålamod istället för att spruta bort problemen med skadeinsekter och ogräs - vi kan iallafall trösta oss med att helt tokiga är vi ändå inte. Fjärilarna gillar oss!
Gossen Ruda
13-04-2004, 21:26
Du skulle bara veta hur mycket fjärilar jag har på landet. Trots lite Roundup då och då. Eller kanske tack vare. Tack för länken till SNF. Man behöver få sig ett gott skratt ibland.  Var får man tag i nektar förresten?
Jag tackar för alla informativa svar! Ska vidarebefodra dessa... Jag undrar också över nektar frågan? Är det vanlig sockerlösning, månde? Ett bra recept önskas! Leve fjärilarna!! (I alla fall hos oss) Annlouice
Tror det ska gå bra med sockerlösning. Enligt uppgift ska man kunna skapa fjärilsrestaurang med sockerlösning och röda eller gula blommor i papper. Har dock inte sett några fjärilar, kanske jag ritar blommor för taskigt...? Syrran brukar mata fjärilar med melonklyftor, själv lyckas jag bara dra till mig myror och sniglar på mina meloner.... /sollan
Gossen Ruda
14-04-2004, 08:04
Blommornas nektar är en sockerlösning med diverse olika sockertyper. Det borde gå bra med vanligt socker men för säkerhets skull kanske man skulle använda druvsocker. Sen har blommorna också div lockämnen i form av dofter som kan vara svårt att efterlikna. För att komplicera saken så kan fjärilar även uppfatta uv-ljus. Blommorna ser helt annorlunda ut då.
Fråga Naturskyddsföreningen hur man gör naktarlösning Åke - de vet det mesta om fjärilar och dessutom säljer de nektarskålar har jag sett. De kan säkert avgöra vad som pågick i din citronfjärilsbild också.
Roligt att du uppskattade Naturskyddsföreningens hemsida. Att den både är bra och rolig kan bero på att den tillhör en av landets största medlemsorganisationer!
Gossen Ruda
14-04-2004, 20:48
Jag är nog inte så intresserad av att tillverka nektar, den finns i överflöd i naturen. Ungefär som att komma med sand till Sahara. Det är inte där problemet finns.
Jag behöver nog inte studera deras hemsida så mycket. Jag har varit intresserad av insekter sen 10-årsåldern och har samlat på mig en hel del kunskaper på drygt 40 år. Så mycket att jag ifrågasätter en del saker även om det inte fanns några direkta fel.
Beträffande medlemsorganisationen så förlorade den en viss medlem till förra årsskiftet, nämligen mig. Sen 1986. Tröttnade till slut när dom bl.a. började tävla med Greenpeace och dessutom blev en utpräglad nej-sägare.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2004, 21:48) Beträffande medlemsorganisationen så förlorade den en viss medlem till förra årsskiftet, nämligen mig. Sen 1986. Tröttnade till slut när dom bl.a. började tävla med Greenpeace och dessutom blev en utpräglad nej-sägare. Hej gossen Ruda. Jag är så pass ny medlem i naturskyddsföreningen att jag inte hänger med dig här. Vill du utveckla lite grann? Hur tävlar de med Greenpeace och vad säger de nej till? Och sa de ja innan? Det är alltid intressant att höra olika synpunkter och infallsvinklar på en förening man nyss gått med i. Unn
Gossen Ruda
15-04-2004, 17:40
Mitt dåliga minne gör att jag inte kommer ihåg allt men jag tror att kampanjen mot Klorin var en sak. En något överdriven och uppblåst sak som mest syftade till att skapa ett massmedialt tryck. Det är så Greenpeace jobbar.
Kommer ihåg lite vad som hände i Mölnlycke när Gp försökte stoppa en avverkning. TV-bilder visade hur polisen drog och slet i "aktivister" som klättrat upp på maskinerna. I en intervju sa en polis att så såg det ut när kamrorna var på. Var dessa avstängda räckte det med en tillsägelse. Allt för att skapa rubriker och opinion. Dessutom är Gp en högst auktoritär organisation med ingen medlemsdemokrati.
För att återgå till SNF så är dom remissinstans av någon anledning. Säger nej till nästan allt. Tyvärr har jag inget exempel att plocka fram just nu. Jag har liksom stängt av den infokanalen. Möjligen genförädlingen. För ett tag sen överklagade dom dessutom ett beslut som gällde utbyggnad av Scanraff. Inte emot själva utbyggnaden utan nån formaliesak. Resultatet blev ett stopp som kostade åtskilliga miljoner. Helt i onödan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|